De display campagne optimizer inzetten
Update: Google Display Campaign Optimizer heette conservatieve targeting of agressieve targeting in Google Ads. Sinds kort wordt het weergeven als targetinguitbreiding, en ziet het er zo uit:
Heb je een Google Display campagne met erg veel conversies? Dan is het de moeite waard om de display campagne optimizer in te zetten. Op basis van de historie van de campagne gaat de display campagne optimizer automatisch op zoek naar aanvullende plaatsingen in het display netwerk. De kans is groot dat dit plaatsingen zijn die net zo effectief zijn als de plaatsingen die al getarget worden op basis van de zoekwoorden, sites, onderwerpen en/of interessegroepen die je zelf gekozen hebt.
De display campagne optimizer (afgekort: DCO) maakt deel uit van ‘automatische targeting’. Deze functie vergroot het bereik van een campagne door gebruikers te targeten die buiten de huidige targetingopties vallen, maar wel gelijkenis vertonen met de gekozen doelgroep. DCO wordt in deze context ook wel geduid met ‘agressieve automatische targeting’, omdat de functie gericht is op het maximaliseren van conversies, ongeacht de kosten per conversie.
- Selecteer in Ads een display campagne en een advertentiegroep
- Kies een targetingoptie en klik daar op het potloodje
- Kies voor ’targeting van advertentiegroep bewerken’
- Kies bij ‘Automatische targeting’ de optie ‘agressief automatisch targeten’.
- Scroll naar beneden en klik op opslaan.
Vanaf nu zal de display campagne optimizer automatisch aanvullende plaatsingen zoeken voor je display campagne.
Belangrijk om te weten
- De display campagne optimizer is beschikbaar voor campagnes die getarget zijn op het Google Display Netwerk en in de afgelopen maand meer dan 15 conversies hebben ontvangen. Het is echter niet aan te bevelen om de display campagne optimizer bij 15 conversies per maand aan te zetten. Het is beter om meer conversies per maand te hebben. Meer dan 50 conversies per maand is een goed uitgangspunt.
- Nieuwsgierig welke aanvullende plaatsingen Google allemaal selecteert en wat de prestaties daarvan zijn? Ga in je campagne naar tabblad Dimensies. Kies bij ‘Weergeven’ voor ‘Automatische plaatsingen’. Je ziet nu in het overzicht van URLs die automatisch getarget zijn.