Klikken maximaliseren met automatisch bieden
Google Ads werkt met een veilingsysteem waarin de adverteerder zelf bepaalt hoeveel een klik maximaal mag kosten. De adverteerder kan daarbij kiezen uit verschillende biedopties; één daarvan is automatisch bieden. Het doel van automatisch bieden is om zoveel mogelijk bezoekers te trekken, zonder dat het dagbudget overschreden wordt. Wanneer voor deze optie gekozen wordt, bepaalt Ads zelf hoeveel een klik mag kosten.
Hoe werkt automatisch bieden?
Een klik op een advertentie kost geld. Deze kosten worden beïnvloed door meerdere factoren, waaronder het bod dat is ingesteld (lees meer over de Google Ads veiling). Het bod geeft aan hoeveel een klik maximaal mag kosten. Bij gelijke omstandigheden zal een hoger bod leiden tot een hogere positie en dito klikkosten. Een lager bod zal leiden tot een afname van de kosten per klik en een lagere positie.
De functie automatisch bieden zorgt voor een perfecte balans tussen het bod en het beschikbare budget. Om dit te bereiken zoekt Ads naar de optimale advertentiepositie, waarbij er zoveel mogelijk klikken worden behaald binnen de grenzen van het dagbudget. Dit betekent dus niet dat Ads lukraak hoog zal bieden; in de praktijk leidt automatisch bieden vaak zelfs tot een reductie van de kosten per klik, omdat het systeem zoekt naar de laagst mogelijke positie zonder budget over te laten.
Tip: Stel voor de zekerheid een bodlimiet in. Ads zal nooit meer bieden dan dit bedrag.
Automatisch bieden instellen
De functie automatisch wordt ingesteld op campagneniveau en is alleen van toepassing op de betreffende campagne. Het dagbudget van de gekozen campagne is het uitgangspunt voor automatisch bieden.
Wanneer is automatisch bieden in Ads zinvol?
Automatisch bieden werkt vaak het beste wanneer het dagbudget volledig benut wordt. Daarnaast is deze functie zinvol bij situaties waarin wordt gestuurd op bezoekers, niet op conversies. Stel automatisch bieden dus alleen in als het doel van je campagne is om zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Dit is vaak van toepassing op sites die informatieverspreiding als doelstelling hebben.
Nadelen van automatisch bieden
Automatisch bieden helpt de adverteerder om tegen dezelfde kosten meer bezoekers naar de website te leiden. Dat staat los van conversies. Stel daarom altijd éérst vast wat de doelstellingen van je website zijn. Als het de bedoeling is dat bezoekers iets op je site doen (bijvoorbeeld contactgegevens achterlaten of een bestelling plaatsen), dan verdient het de voorkeur om daarop te sturen. Lees meer over het sturen op conversies.