Ads campagnes analyseren
Wanneer het gelukt is een campagne op te zetten is het tijd voor de volgende stap: het onderhoud. Een Ads campagne vereist voortdurend onderhoud en dient continu bewaakt te worden door de beheerder. Omdat er zoveel gegevens beschikbaar zijn, is het voor beginnende adverteerders vaak lastig om een start te maken met de analyse van Ads campagnes. Dit artikel geeft een eenvoudige, korte uitleg over het uitvoeren van een Ads campagne analyse.
- Ga naar het overzicht voor campagnes door in de navigatiebalk ‘Campagnes’ te selecteren
- Klik in de grijze tabbladen naast de grafiek op ‘Campagnes’. Wat volgt is een overzicht van alle campagnes.
- Kies een periode (rechtsboven in het scherm).
Per campagne worden er meerdere kolommen met gegevens getoond. De volgende kolommen bevatten belangrijke informatie voor de analyse van Ads campagnes:
- Vertoningen: aantal weergegeven advertenties
- Interacties: klikken, weergaven, vegen of oproepen
- Interactie percentage: interacties per 100 vertoningen (belangrijk !)
- Kosten
- Conversies: sollicitaties, leads, etc. (belangrijk !)
- Kosten per conversie (belangrijk !)
Met deze informatie kunnen de campagnes in grote lijnen worden beoordeeld! Zo kan worden vastgesteld hoeveel kliks een campagne heeft ontvangen, hoeveel dit gekost heeft en hoeveel conversies het heeft opgebracht. Let erop dat de getoonde gegevens alleen voor de geselecteerde periode gelden.
Naast het bovenstaande is het ook belangrijk om Ads campagnes te analyseren in Google Analytics. Lees in het artikel Ads in Analytics voor meer informatie.