Skip navigation Menu
Extra informatie

Adwords campagnes analyseren

Wanneer het gelukt is een campagne op te zetten is het tijd voor de volgende stap: het onderhoud. Een Adwords campagne vereist voortdurend onderhoud en dient continu bewaakt te worden door de beheerder. Omdat er zoveel gegevens beschikbaar zijn, is het voor beginnende adverteerders vaak lastig om een start te maken met de analyse van Adwords campagnes. Dit artikel geeft een eenvoudige, korte uitleg over het uitvoeren van een Adwords campagne analyse.

  1. Ga naar het overzicht voor campagnes door in de navigatiebalk ‘Campagnes’ te selecteren
  2. Klik in de grijze tabbladen boven de grafiek op ‘Campagnes’. Wat volgt is een overzicht van alle campagnes.
  3. Kies een periode (rechtsboven in het scherm).

Per campagne worden er meerdere kolommen met gegevens getoond. De volgende kolommen bevatten belangrijke informatie voor de analyse van Adwords campagnes:

  • Vertoningen: aantal weergegeven advertenties
  • Aantal klikken: klikken op advertenties
  • CTR: percentage klikken per 100 vertoningen (belangrijk !)
  • Kosten: totale kosten van de klikken
  • Conversies: sollicitaties, leads, etc. (belangrijk !)
  • Kosten per conversie (belangrijk !)

Met deze informatie kunnen de campagnes in grote lijnen worden beoordeeld! Zo kan worden vastgesteld hoeveel kliks een campagne heeft ontvangen, hoeveel dit gekost heeft en hoeveel conversies het heeft opgebracht. Let erop dat de getoonde gegevens alleen voor de geselecteerde periode gelden.

Naast het bovenstaande is het ook belangrijk om Adwords campagnes te analyseren in Google Analytics. Lees in het artikel Adwords in Analytics voor meer informatie.