Skip navigation Menu
Extra informatie

Hoe werkt linkbuilding?

Linkbuilding seoLinkbuilding is een methode om websites hoger in de zoekresultaten van Google te krijgen. Met goede linkbuilding trek je meer bezoekers naar je website, maar het kan ook rampzalige gevolgen hebben. Lees hier een uitgebreide uitleg met voorbeelden, tips en adviezen.

Linkbuilding en SEO

Misschien is linkbuilding wel één van de lastigste en meest ongrijpbare aspecten van SEO. Met als gevolg dat er in dit vakgebied meer ‘cowboys’ actief zijn dan waar ook. Ze beloven u de meest fantastische dingen, maar kunnen het maar zelden waarmaken. Soms zijn de gevolgen van foute linkbuilding voor uw website zelfs desastreus, bijvoorbeeld als Google de zoekmachine aanpast en uw website volledig verdwijnt uit de resultaten. Maar goede en serieuze linkbuilding is nog altijd een belangrijke factor bij het behalen van hoge posities in Google.

Voorbeeld van goede linkbuilding

Voor reisorganisaties, toeristenbureaus of particulieren met een vakantiehuis bestaat de mogelijk om een goed inhoudelijk artikel te schrijven op Wiki Vakantie. In het artikel mag een ‘follow’ linkje geplaatst worden naar de eigen website. Een dergelijke link vanaf een goede website met veel inhoud en een thema dat gerelateerd is aan de eigen website is waardevol voor linkbuilding.

SEO linkbuilding

De korte uitleg van linkbuilding is: linkjes verzamelen vanaf andere websites naar uw website. Zoekmachines indexeren het internet namelijk zoals een gewone gebruiker ook op het web surft; klikken op linkjes en zo van de ene pagina naar de andere gaan en van de ene website naar de volgende. Maar dat is niet het hele verhaal over SEO linkbuilding! Als het alleen maar ging om het verzamelen van zoveel mogelijk externe links, dan was linkbuilding simpel. Google kijkt echter naar veel meer dingen dan alleen het aantal linkjes:

  • Wat is de kwaliteit en de autoriteit van de pagina waar het linkje op staat?
  • Is het onderwerp van de pagina waar de link op staat gerelateerd aan het onderwerp van de pagina waar de link naar verwijst?
  • Bevat de website waar het linkje op staat goede content, of is deze alleen maar gebouwd voor linkbuilding?
  • Wat is het totale linkprofiel van uw eigen website, zit er een natuurlijk patroon in?
  • Wat is het totale linkprofiel van de website waar het linkje op staat?
  • Hoeveel andere externe linkjes staan er op de pagina?
  • Zit er een ‘anchor text’ in het linkje, is het een tekstlink?
  • Mag het linkje gevolgd worden of zit er een zogenaamd ‘no-follow’ atribuut in de link verwerkt?
  • Is het een rechtstreekse link of gaat het via een verwijzing (redirect)?
  • Komt het linkje op een werkende pagina in uw website of op een 404 foutmelding?
  • Is het een betaalde link?
  • Gaan alle linkjes naar de homepage of ook naar subpagina’s?
  • Is het aantal linkjes naar uw website (te) snel gegroeid?
  • Etc.

Linkbuilding: zorg voor een natuurlijk linkprofiel

Het opbouwen van een goed linkprofiel heeft effect op uw posities in Google, maar dat is moeilijker en complexer dan het lijkt. Geforceerd werken aan zoveel mogelijk linkjes, eventueel uitbesteed aan een linkbuilding bureau die dat voor u doet, kan averechts werken. Het misbruiken van linkbuilding wordt door Google zwaar bestraft en kan tot gevolg hebben dat uw website volledig uit Google verdwijnt. Goede en serieuze linkbuilding kan echter prima resultaten geven.

De basis voor linkbuilding: goede content

Hieronder worden verschillende tips gegeven voor goede linkbuilding, maar verreweg het allerbelangrijkste is zorgen voor goede inhoud op uw website. Als uw website kwalitatief goede content bevat zoals teksten, afbeeldingen, producten en downloads dan zal er vanzelf naar uw website gelinkt worden en ontstaat er een mooi natuurlijk linkprofiel. Dat is de allerbeste manier van linkbuilding én het uitgangspunt. Daarnaast kunt u natuurlijk ook zelf actief werken aan linkbuilding voor uw eigen site, maar wél op een verstandige manier!

De Penguin update en het effect op linkbuilding

In 2012 heeft Google het zoekalgoritme aangepast om misbruik van linkbuilding te voorkomen, de ‘Penguin’ update. Deze is gevolgd door meerdere updates en in mei 2013 is er een grote Penguin 2.0 uitgerold. Het is zeker dat er nog meer van deze updates zullen volgen want Google is de strijd aangegaan met het manipuleren van linkbuilding.

Welke manier van linkbuilding wordt door Google bestraft? In algemene zin kun je stellen dat als je linkbuilding alleen maar doet om hoger te komen in Google en je niet de eindgebruiker voor ogen hebt, dat je dan op de verkeerde weg bent. Google hanteert een aantal signalen om te ontdekken of een linkprofiel ‘slecht’ is:

  • Veel linkjes met precies dezelfde anchor text, vooral met commerciële woorden.
  • Te weinig variatie in het linkprofiel
  • Veel linkjes op jonge domeinen
  • Veel linkjes op websites met inhoud die niets te maken heeft met je eigen website
  • Te snelle linkbuilding; in een korte tijd heel veel nieuwe linkjes toevoegen
  • Betaalde linkjes
  • Linkjes vanaf websites die speciaal gemaakt zijn voor linkbuilding
  • Veel linkjes vanaf websites met een hele lage pagerank
  • Gebruik maken van commerciële linkschema’s of linknetwerken
  • Veel linkjes vanaf buitenlandse websites die niet relevant zijn
  • Ruilen van linkjes
  • Etc.

De gevolgen van foute linkbuilding kunnen verschillend zijn, variërend van een lagere positie in Google tot en met het volledig verwijderen van je website uit de Google index. Lees hier meer over illegale SEO methodes.

Linkbuilding tips

  1. Zorg eerst voor goede content – zonder goede content is linkbuilding zinloos
  2. Kijk of je alleen op basis van content al goede posities in Google krijgt
  3. Begin daarna pas heel voorzichtig met linkbuilden
  4. Wees zeer terughoudend in het actief werken aan linkbuilding

Ga je wel met linkbuilding aan de slag, let dan op de volgende dingen:

  • Werk zorgvuldig en niet te snel; veel nieuwe linkjes in een korte tijd is niet goed voor je linkprofiel
  • Relevante links; verzamel alleen linkjes van websites die qua inhoud relevant zijn
  • Verzamel niet alleen linkjes naar je homepage, maar ook naar andere pagina’s van je website
  • Domein diversiteit – Beter twee linkjes op twee verschillende domeinen, dan vier op één domein
  • Domein IP diversiteit – Als de meerderheid van je linkjes van één server komt is dat niet goed
  • Domein leeftijd – Hoe ouder hoe beter. Als de meerderheid van je linkjes vanaf pas geregistreerde domeinen komt dan gaan bij Google “de alarmbellen af”
  • Domein autoriteit – Is de website waar je een linkje van krijgt een autoriteit op bepaalde gebieden?
  • Variatie in de manier van linken: wissel af tussen linkjes met een anchor text, simpele domeinvermeldingen (www.hayona.nl), hier is de link <link>, etc.
  • Variëer in zoekwoorden die je in de anchor text gebruikt

Linkbuilding: wat je nooit moet doen

Naast deze SEO linkbuilding tips zijn er ook dingen die je in ieder geval echt nooit moet doen bij linkbuilding:

  • Betalen voor linkjes. Dit geldt niet alleen voor ‘gewone’ betaalde links, maar ook voor het ruilen van links of iemand belonen voor het plaatsen van een linkje.
  • Ruilen van linkjes (“Link naar mij en ik link naar jou”).
  • Linkjes van spam websites of gehackte websites
  • Landingspagina’s of websites bouwen met als enige doel om te ‘cross-linken’
  • Gebruik maken van geautomatiseerde programma’s voor linkbuilding of bureaus die daarmee werken
  • Linkbuilding uitbesteden aan een bureaus die je binnen een paar weken hogere posities belooft

Kortom; zorg bij linkbuilding voor een natuurlijk linkprofiel op basis van goede contenten laat je nooit in met bedrijven die in korte tijd honderden of zelfs duizenden linkjes voor je aanmaken of hoge posities binnen een paar weken beloven. Bedenk dat SEO linkbuilding niets te maken heeft met ‘trucjes’ en dat Google maar één doel heeft: gebruikers snel de meest relevante informatie van goede kwaliteit aanbieden. Ieder methode die daarmee in strijd is, zal vroeg of laat afgestraft worden.