Skip navigation Menu
Extra informatie

Biedopties in Google Adwords

Een bod is een bedrag dat een adverteerder maximaal wil betalen voor een klik op een advertentie. Biedingen zijn gekoppeld aan zoekwoorden of advertentiegroepen en de adverteerder bepaalt zelf de biedstrategie. Op campagneniveau kan de adverteerder de voorkeur geven aan handmatige of automatische biedingen. In dit artikel volgt een uitleg over de beschikbare biedopties in Google Adwords.

Biedstrategie Google Adwords

De verschillende biedstrategieën

  1. Handmatige CPC: bepaal zelf de maximumkosten per klik op advertentiegroepniveau en zoekwoordniveau.
  2. Klikken maximaliseren: laat Google de biedingen bepalen, zodat er zoveel mogelijk klikken worden gegenereerd binnen het budget.
  3. Verbeterde CPC: handmatige biedingen worden automatisch aangepast voor klikken die waarschijnlijk leiden tot een conversie (aanbevolen).
  4. Doel-CPA: een automatische biedstrategie waarbij betaald wordt per conversie. Hiervoor zijn 15 conversies in de afgelopen 30 dagen nodig (aanbevolen bij meer dan 15 conversies).
  5. Doel-ROAS: Het bod wordt bepaald door de gemiddelde opbrengst per klik (return on ad spend/ROAS). Deze automatische biedstrategie is bedoeld voor e-commerce campagnes.
  6. Locatie van doelzoekpagina: Adverteerders die gegarandeerd bovenaan de eerste pagina willen staan, kunnen het beste gebruik maken van deze optie. Het bod wordt zo aangepast dat er altijd een toppositie bereikt wordt. De kosten per klik kunnen wel fors toenemen met deze biedstrategie.
  7. Overtreffingspercentage: Biedstrategie gericht op de concurrentie. Interessant voor adverteerders die boven een bepaalde concurrent willen staan in Google.

Verbeterde CPC

Bij verbeterde CPC varieert Adwords het bod op basis van kans op conversie. Dus als de kans op een conversie hoog is, zal Adwords het bod ook verhogen en als de kans dat iemand converteert klein is, dan zal het bod automatisch verlaagd worden. Bij verbeterde CPC stelt de adverteerder zelf een bod in en Adwords verhoogt dit maximaal met 30%. Het minimum ligt op 1% van het ingestelde bod. De voorspelling wordt gedaan op basis van veel factoren, waaronder:

  1. Locatie
  2. Browser
  3. Besturingssysteem
  4. Taalinstellingen
  5. Tijd van de dag
  6. Zoekwoordtype
  7. Relevantie
  8. Prestatiegeschiedenis hele account
  9. Etcetera

Doel-CPA

Doel-CPA is een automatische biedstrategie waarbij zoveel mogelijk conversies uit het budget worden gehaald. Je stelt zelf in hoeveel een conversie mag kosten. Per advertentiegroep kan een maximum opgegeven worden voor de kosten per conversie, de zogenaamde CPA (cost per acquisition). Doel-CPA gebruikt dezelfde factoren voor het bepalen van de kans op een conversie als verbeterde CPC. Doel-CPA is alleen beschikbaar voor campagnes die meer dan 15 conversies hebben opgeleverd in de laatste 30 dagen.

Klikken maximaliseren

Klikken maximaliseren houdt in dat Google zoveel mogelijk klikken probeert binnen te halen met het bod dat de adverteerder opgeeft. Deze optie is interessant voor adverteerders die weinig tijd hebben om het account te onderhouden. Nadeel hiervan is dat er geboden wordt om zoveel mogelijk klikken te realiseren, zonder dat er rekening wordt gehouden met wat er ná de klik gebeurt. Verbeterde CPC en de doel-CPA zijn biedopties die wel rekening houden met de kans dat een bezoeker ‘iets doet’ op de website. Het uitvoeren van een actie kan bijvoorbeeld het voltooien van een bestelling zijn of het invullen van een contactformulier. Dit wordt ook wel converteren genoemd.