Skip navigation Menu
Extra informatie

Biedopties in Google Ads

Een bod is een bedrag dat een adverteerder maximaal wil betalen voor een klik op een advertentie. Biedingen zijn gekoppeld aan zoekwoorden of advertentiegroepen en de adverteerder bepaalt zelf de biedstrategie. Op campagneniveau kan de adverteerder de voorkeur geven aan handmatige of automatische biedingen. In dit artikel volgt een uitleg over de beschikbare biedopties in Google Ads.

Biedstrategieën in Google Ads

 

De verschillende biedstrategieën

  1. Doel-CPA: een automatische biedstrategie waarbij betaald wordt per conversie. Hiervoor zijn 15 conversies in de afgelopen 30 dagen nodig (aanbevolen bij meer dan 15 conversies).
  2. Doel-ROAS: Het bod wordt bepaald door de gemiddelde opbrengst per klik (return on ad spend/ROAS). Deze automatische biedstrategie is bedoeld voor e-commerce campagnes.
  3. Klikken maximaliseren: laat Google de biedingen bepalen, zodat er zoveel mogelijk klikken worden gegenereerd binnen het budget.
  4. Aantal conversies maximaliseren: laat Google de biedingen bepalen zodat er zoveel mogelijk conversies worden gegenereerd binnen het budget.
  5. Locatie van doelzoekpaginaAdverteerders die gegarandeerd bovenaan de eerste pagina willen staan, kunnen het beste gebruik maken van deze optie. Het bod wordt zo aangepast dat er altijd een toppositie bereikt wordt. De kosten per klik kunnen wel fors toenemen met deze biedstrategie.
  6. Overtreffingspercentage: Biedstrategie gericht op de concurrentie. Interessant voor adverteerders die boven een bepaalde concurrent willen staan in Google.
  7. Verbeterde CPC: handmatige biedingen worden automatisch aangepast voor klikken die waarschijnlijk leiden tot een conversie (aanbevolen).
  8. Doelvertoningspercentage: de biedingen worden ingesteld om de advertentie op de toppositie, bovenaan de pagina, of op de eerste pagina met zoekresultaten van Google weer te geven.
  9. Handmatige CPC: bepaal zelf de maximumkosten per klik op advertentiegroepniveau en zoekwoordniveau.

Doel-CPA

Doel-CPA is een automatische biedstrategie waarbij zoveel mogelijk conversies uit het budget worden gehaald. Je stelt zelf in hoeveel een conversie mag kosten. Per advertentiegroep kan een maximum opgegeven worden voor de kosten per conversie, de zogenaamde CPA (cost per acquisition). Doel-CPA gebruikt dezelfde factoren voor het bepalen van de kans op een conversie als verbeterde CPC. Doel-CPA is alleen beschikbaar voor campagnes die meer dan 15 conversies hebben opgeleverd in de laatste 30 dagen. De voorspelling wordt gedaan aan de hand van machine learning, op basis van veel factoren zoals:

  1. Locatie
  2. Browser
  3. Besturingssysteem
  4. Taalinstellingen
  5. Tijd van de dag
  6. Zoekwoordtype
  7. Relevantie
  8. Prestatiegeschiedenis hele account
  9. Etcetera

Doel-ROAS

Doel-ROAS, Doel Return On Ad Spend is een automatische biedstrategie wat stuurt op een zo hoog mogelijke opbrengst. Door Doel-ROAS in te stellen streeft Google naar een overeenkomst met het door jou ingestelde doelrendement op advertentie uitgaven. Een ROAS van 500% betekent dat je voor elke €1 aan Ads kosten €5 omzet wil generen. Doel-ROAS is het beste in te zetten wanneer de campagne in de afgelopen 30 dagen minimaal 50 conversies heeft gerealiseerd. De voorspelling wordt gedaan aan de hand van machine learning.

Klikken maximaliseren

Klikken maximaliseren houdt in dat Google zoveel mogelijk klikken probeert binnen te halen met het bod dat de adverteerder opgeeft. Deze optie is interessant voor adverteerders die weinig tijd hebben om het account te onderhouden. Nadeel hiervan is dat er geboden wordt om zoveel mogelijk klikken te realiseren, zonder dat er rekening wordt gehouden met wat er ná de klik gebeurt. Verbeterde CPC en de doel-CPA zijn biedopties die wel rekening houden met de kans dat een bezoeker ‘iets doet’ op de website. Het uitvoeren van een actie kan bijvoorbeeld het voltooien van een bestelling zijn of het invullen van een contactformulier. Dit wordt ook wel converteren genoemd.

Aantal conversies maximaliseren

Deze biedstrategie laat Google de biedingen instellen, om zoveel mogelijk conversies te realiseren. Ook deze biedstrategie maakt gebruik van machine learning om het bod in te stellen.

Locatie van doelzoekpagina

Ook wel ‘Zoekpaginalocatie targeten’ genoemd, zorgt deze strategie ervoor dat de advertentie bovenaan, of ergens op de pagina met zoekresultaten wordt weergeven. De biedingen worden automatisch verhoogd of verlaagd, om aan het geschatte bod voor bovenaan (of ergens) de pagina te voldoen.

Overtreffingspercentage

Met deze strategie wordt er een domein ingevuld, en een aantal in procenten. Dit domein wordt dan zo vaak overtroffen (jouw advertentie boven hen advertenties) als het aantal in procenten. Bijvoorbeeld het domein: example.com overtreffen met: 80%. 80 van de 100 keer zal jouw advertentie boven de advertentie van example.com staan.

Verbeterde CPC

Bij verbeterde CPC varieert Ads het bod op basis van kans op conversie. Als de kans op een conversie hoog is, zal Ads het bod ook verhogen en als de kans dat iemand converteert klein is, dan zal het bod automatisch verlaagd worden. Bij verbeterde CPC stelt de adverteerder zelf een bod in en Ads verhoogt dit maximaal met 30%. Het minimum ligt op 1% van het ingestelde bod.

Doelvertoningspercentage

De biedingen worden bij deze strategie ingesteld om een bepaalde positie op de pagina met zoekresultaten te behalen. Hierbij zijn er 3 mogelijkheden: de toppositie, bovenaan de pagina, of ergens op de eerste pagina. Ook hier geeft de adverteerder een aantal in procenten op, hoe vaak hij de advertentie op de positie wil weergeven.

Handmatige CPC

Bij handmatige CPC kiest de adverteer zelf een maximaal bod per klik. Dit is de maximale prijs die voor een klik betaald zal worden. Er wordt dus alleen per klik betaald, niet voor weergaven.