Skip navigation Menu
Extra informatie

Uitleg Google Ads termen

In Ads wordt veel jargon gebruikt. De termen en afkortingen veroorzaken vaak onduidelijkheid. Hieronder volgt een uitleg bij veelvoorkomende Ads termen. Mis je iets in deze lijst? Meld het dan met de feedback knop.

Zoekwoord

Het zoekwoord is de zoekopdracht die wordt ingevoerd in Google. Als een adverteerder een zoekwoord opgeeft in zijn account, dan wordt zijn Ads advertentie weergegeven wanneer iemand deze term invoert in Google. Als een adverteerder bijvoorbeeld fietsen verkoopt, dan kan hij ‘fiets kopen’ als zoekwoord toevoegen aan Ads. Zodra iemand op deze term zoekt, wordt zijn advertentie getoond.

Uitsluitingszoekwoord

Soms zijn er zoekopdrachten die juist geen aanzet mogen zijn voor een advertentievertoning.  Als een adverteerder bijvoorbeeld alleen nieuwe fietsen verkoopt, dan wil hij niet dat zijn advertentie getoond wordt aan iemand die zoekt op ‘tweedehands fiets’. In zo’n geval is het verstandig om het woord ‘tweedehands’ als uitsluitingszoekwoord toe te voegen.

Plaatsing

Een plaatsing doet hetzelfde als een zoekwoord; het bepaalt waar een advertentie getoond wordt. Een plaatsing is een website waarop een advertentie wordt getoond. Je kan plaatsingen alleen instellen in het display netwerk. Als een adverteerder bijvoorbeeld fietsen verkoopt, dan is het interessant om een website voor fietsliefhebbers als plaatsing toe te voegen aan Ads. Bezoekers van deze website krijgen vervolgens de advertenties te zien.

Campagne

Een Ads account is opgebouwd uit campagnes. Iedere campagne is een verzameling van advertentiegroepen met daarin zoekwoorden en advertenties. Het is goed te vergelijken met een map op de computer. Een campagne is als het ware een map met daarin submapjes over specifieke onderwerpen die allemaal onder deze noemer vallen. Per campagne kan worden bepaald hoeveel er per dag mag worden besteed aan advertenties, op welke sites ze worden getoond, aan wie ze worden getoond, in welke landen of plaatsen ze worden getoond, enzovoort. Lees meer over het opzetten van een Ads campagne.

Advertentiegroep

Een advertentiegroep is een combinatie van advertenties en zoekwoorden. Zorg ervoor dat de advertenties en zoekwoorden goed op elkaar aansluiten, zodat gebruikers een advertentie te zien krijgen die echt past bij hun zoekopdracht. Gerichte advertentiegroepen zijn daarbij onmisbaar. Tevens is het van belang dat een advertentiegroep inhoudelijk past in de overkoepelende campagne en dat deze niet teveel overlap vertoond met andere advertentiegroepen. Wanneer dit wél gebeurt, dan kan Google ervoor kiezen om een advertentie uit advertentiegroep A te vertonen wanneer er gezocht wordt op woorden die in advertentiegroep B staan. Hetzelfde gebeurt wanneer een zoekwoord meer dan één keer in een account voorkomt; Google zal zelf de best passende advertentie kiezen.

Vertoningen

Wanneer een advertentie verschijnt in de zoekresultaten of op een website, dan wordt dat geteld als een vertoning. Het aantal vertoningen wordt apart bijgehouden voor advertenties, zoekwoorden, plaatsingen, advertentiegroepen, campagnes en netwerken.

Klikken

Ads houdt bij hoe vaak er op een advertentie wordt geklikt en via welk zoekwoord dit gebeurt. Als een gebruiker zoekt op het woord ‘fietsen’ en op advertentie X klikt, dan wordt dit weggeschreven als één klik, die terug te vinden is bij het zoekwoord en de advertentie. De klik komt eveneens terug in de rapportage van de betreffende advertentiegroep, campagne en het netwerk.

CPC

CPC staat voor cost per click, oftwel kosten per klik. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen maximale  en daadwerkelijke CPC. Maximale CPC is het bod van een adverteerder; het staat voor het maximum dat een adverteerder over heeft voor een klik, terwijl de daadwerkelijke CPC het bedrag is dat de adverteerder betaalt voor een klik. De daadwerkelijke CPC is naast het bod van de adverteerder, afhankelijk van de kwaliteitsscore en de concurrentie op het betreffende woord. De hoogte van de CPC heeft invloed op de positie van een advertentie.

CTR

CTR staat voor click through rate, oftewel doorklikratio. De CTR is het aantal klikken op een advertentie gedeeld door het aantal keren dat de advertentie wordt weergegeven (vertoningen). Als een advertentie bijvoorbeeld 500 vertoningen en 14 klikken heeft opgeleverd, dan is de CTR van die advertentie 14/500=2,8%. De CTR wordt voor alle advertenties en zoekwoorden afzonderlijk berekend.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is een getal tussen één en tien, waarmee Ads aangeeft hoe goed een advertentie is. De kwaliteitsscore is van invloed op de positie van advertenties en de kosten per klik. Als een zoekwoord een lage kwaliteitsscore heeft, moet er meer betaald worden voor een klik en krijgt de advertentie tevens een lagere positie, terwijl een hoge kwaliteitsscore de advertentiepositie opstuwt en een korting op de kosten per klik oplevert. De kwaliteitsscore wordt alleen voor zoekwoorden berekend. Lees meer over het verbeteren van kwaliteitsscores.

Conversieratio

De conversieratio is het deel bezoekers dat converteert. Als een website bijvoorbeeld 500 bezoekers heeft die tien keer converteren, dan is de conversieratio 10 / 500 = 2 %.