Concepten en experimenten in Google Ads
In Google Ads (voorheen Google AdWords) heb je de mogelijkheid concepten en experimenten (A/B-testen) te maken van je campagne. Binnen concepten maak je wijzigingen in een huidige campagne, voordat deze wijzigingen direct online zichtbaar zijn en dus invloed hebben op de prestaties. Met de functie experimenten is het mogelijk je concept (online) te testen en te vergelijken met de oorspronkelijke campagne. Door te experimenteren vergelijk je of de wijzigingen de gewenste prestaties opleveren ten opzichte van de huidige campagne. Voorheen heette deze functie A/B-testen. In dit artikel leggen we uit hoe je een conceptcampagne maakt en hier vervolgens een experiment van maakt.
Hoe een campagneconcept werkt
Concepten is een handige functie wanneer je meerdere wijzigingen wilt doorvoeren in een lopende campagne, maar deze wijzigingen nog niet direct online wilt plaatsen. Gebruik concepten bijvoorbeeld wanneer je de wijzigingen eerst nog wilt overleggen met anderen. Je kan de wijzigingen rustig voorbereiden zonder dat dit al gevolgen heeft voor de prestaties. Een campagne in concept maken, werkt hetzelfde als een gewone campagne. Overigens zijn nog niet alle functies beschikbaar zoals de advertentieplanning, zoektermen en inzicht in de veiling. Wanneer je de wijzigingen in een campagneconcept hebt gemaakt, kan je deze vervolgens doorvoeren op de oorspronkelijke campagne of ervoor kiezen om van het concept een experiment te maken.
Hoe een experiment werkt
Wanneer je er zeker van wilt zijn dat de wijzigingen die je doorvoert in een campagne de gewenste prestaties leveren, converteer je het concept naar een een experiment (voorheen A/B-test). Google experimenteert dan gelijktijdig met de oorspronkelijke campagne en de vernieuwde campagne. Op basis van de prestaties beoordeel je zelf of de wijzigingen het gewenste effect hebben. Bij het maken van een experiment stel je in hoe lang je wilt experimenteren en hoeveel procent van het budget je hieraan uit wilt geven. Gedurende het experiment kan je de prestaties bekijken en de instellingen eventueel wijzigen. Levert het experiment het gewenste resultaat? Voer de wijzigingen dan door op de oorspronkelijke campagne.
Campagneconcepten en experimenten in Google Ads zijn alleen beschikbaar in het zoeknetwerk en het display netwerk. Video-, app- en shoppingscampagnes zijn uitgesloten.
Een concepten opzetten
Volg de volgende stappen om een campagneconcept op te zetten.
- Klik in het linkermenu op ‘concepten en experimenten’ (omcirkeld in onderstaande afbeelding).
- Selecteer de juiste campagne.
- Voer de wijzigingen door en klik vervolgens bovenin het menu op ’toepassen’.
- Er verschijnt een menu waarin je kan kiezen voor ‘wijzigingen doorvoeren in oorspronkelijke campagne’ of ‘een experiment uitvoeren’.
Een experiment uitvoeren
Wanneer je een experiment wilt opzetten, moet je eerst een concept maken. Volg hiervoor bovenstaande stappen en kies bij de laatste stap voor ‘een experiment uitvoeren‘.
- Geef je experiment een naam, start-, en einddatum.
- Geef vervolgens aan hoeveel % van het budget het experiment mag gebruiken.
- Sla de instellingen op en het experiment wordt gestart.
Je hebt de mogelijkheid om de instellingen van het experiment tussentijds nog te wijzigen.
Prestaties experiment
De prestaties van het experiment zie je op de scorekaart. Trek niet te snel conclusies uit de prestaties. Wanneer de prestaties statisch significant zijn, kan je eigenlijk pas echt conclusies trekken. Het experiment is dan voldoende getest om toevallige resultaten te kunnen uitsluiten. Wanneer je tevreden bent over het resultaat pas je het experiment toe op een campagne. Volg hiervoor de volgende stappen:
- Klik op de experimentpagina bovenin het menu op ‘toepassen‘.
- Selecteer vervolgens ‘Naar een nieuwe campagne converteren’.