Ads campagnes ontwerpen
Succes met Google Ads valt of staat bij een logisch ontwerp van campagnes. Een Ads-account kan het beste een goede afspiegeling zijn van uw producten of diensten.
Campagne-indeling bepalen
Houd bij het bepalen van een logische indeling van een Ads-campagne rekening met de volgende factoren:
- Campagne dagbudget;
- Tijdelijk of permanente campagne;
- Display-netwerk of Zoeknetwerk;
- Producttype, dienst of merk;
- Volume op zoekwoorden (Zoeknetwerk) of websites (Display-Netwerk).
Elk van deze factoren moet in balans zijn. Daarnaast is het van belang dat de Ads-campagne een weergave van uw website-structuur is. Om deze reden is het in veel gevallen praktisch één Ads-account per website te hanteren. De verschillende accounts kunnen worden samengebracht in een Google Ads Manager account.
Een voorbeeld: de online fietswinkel
In dit artikel ontwerpen we een voorbeeld-Ads campagne voor een online fietswinkel die met name Batavus-fietsen verkoopt. Via de zoekwoordplanner kunnen we achterhalen welke zoekvolumes er zijn. Stel dat we als doelstelling hebben om fietsen op zowel type als merk te verkopen. Een gedeelte van de website waar we ook mee willen adverteren zijn de fietsaccessoires. Daarnaast willen we een lentecampagne starten, omdat het fietsseizoen dan echt begint.
Op basis van onze doelstellingen, het zoekwoordonderzoek en het productaanbod komen we tot een campagne-ontwerp. In het ontwerp benoemen we de campagnes en de advertentiegroepen. Idealiter willen we één pagina per advertentiegroep aanhouden. Het campagne-ontwerp:
In dit ontwerp ziet u dat we het volgende hebben gedaan:
- Type fietsen: voor het Type Fietsen hebben we een aparte campagne opgezet. Deze is gericht op het Zoeknetwerk van Google. Elke advertentiegroep is een verzamelnaam voor het type fietsen, zoals Hybride of Stadsfietsen. Bij elke advertentiegroep hoort een serie van 10-30 zoekwoorden;
- Merk fietsen: voor elke advertentiegroep in de campagne ‘Merk Fietsen’ is een merknaam gebruikt. Op deze manier wordt duidelijk hoe de verschillende merken presteren in de verkoop;
- Batavus fietsen: omdat vooral Batavus-fietsen goed verkopen, is het de moeite waard hier een aparte campagne voor aan te maken. In de campagne zien we advertentiegroepen voor elk type van Batavus-fietsen;
- Fietsaccessoires: ook fietsaccessoires verdienen een eigen campagne. Binnen de accessoires zijn producten als fietsdragers, fietstassen, etc. te vinden;
- Lentecampagne (Search): voor de lente willen we speciale advertenties met aanbiedingen in zoekmachines. We noemen in deze campagne (Search) in de naam, zodat we de campagne kunnen onderscheiden van campagnes die ook op het Display Netwerk zijn gericht. Omdat dit een seizoensgebonden actie is, plaatsen we dit in een aparte campagne, die we apart kunnen plannen;
- Lentecampagne (Display): naast advertenties rond zoekresultaten, willen we met de aanbieding ook mensen bereiken die niet per sé op zoek zijn naar een nieuwe fiets. We willen hen bijvoorbeeld triggeren als ze op websites zijn die gaan over fietsroutes of over de natuur in Nederland. Dit is mogelijk met een Display-Campagne. We maken zowel een mooie bannerset als een pakkende tekstadvertentie;
- Remarketing: vaak verlaten bezoekers de website zonder een aankoop te hebben gedaan. Met remarketing kunnen we juist die mensen opnieuw bereiken in het Display-Netwerk van Google. We plaatsen een stukje code op alle Batavus-pagina’s. Iedereen die op die pagina geweest is en geen aankoop heeft gedaan, krijgt binnen het Display-Netwerk van Google advertenties van onze fietsenzaak te zien. We zetten dit in een aparte campagne, omdat de remarketingcampagne een eigen specifiek doel heeft.
In het campagne-ontwerp hebben we per onderdeel controle over het budget, zodat we gericht kunnen budgetteren en optimaliseren.
Campagnes inrichten
Zodra de campagne ontworpen is, kunnen we het Ads-account gaan inrichten, advertentieteksten schrijven en biedingen instellen. Bekijk het artikel Campagnes opzetten in Google Ads voor de stappen die u in Google Ads volgt om een campagne in te richten.
Opmerking: bij bovenstaand campagne-ontwerp hebben we in de benaming van campagnes die gericht zijn op het zoeknetwerk niet altijd een extra beschrijving ‘Zoeken’ gebruikt. In sommige gevallen is dit echter wel aan te raden. Lees meer over benamingen van Ads-campagnes