Skip navigation Menu
Extra informatie

Een Google Shopping feed maken

Google Shopping is een zoekmachine waarmee consumenten kunnen zoeken naar producten en productinformatie en prijzen kunnen vergelijken. Met een Google Merchant Center account kun je producten uploaden naar Google Shopping. Om zichtbaar te zijn in Google Shopping is het sinds februari 2013 verplicht een Ads campagne te maken met productvermeldingen. In dit artikel leggen we uit hoe je een Google Merchant Center aanmaakt en jouw producten upload naar Google Shopping.

Google shopping feed maken

Google shopping feed maken

Stap 1: Google Merchant Center account maken
Om een Google Merchant Center te maken ga je naar https://www.google.nl/merchants. Het is handig om in te loggen met dezelfde inloggegevens die je ook gebruikt voor jouw Google AdWords account. Om Google Merchant Center te gebruiken zul je eerst een aantal vragen moeten beantwoorden met betrekking tot je bedrijf. Vervolgens kun je de Algemene Voorwaarden accepteren en zal je gevraagd worden om te verifiëren.

google merchant center aanmelden

google merchant center aanmelden

 

Stap 2: Feed maken en uploaden naar Google Shopping
De tweede stap is het maken van een gegevensfeed en deze uploaden naar Google Shopping. Dit doe je door in jouw Google Merchant Center account via het linker menu naar ‘Producten’ en dan ‘Feeds’ te gaan. Klik op de blauwe knop met het plusje. In het nieuwe scherm kun je een doelland en taal kiezen. Kies vervolgens voor ‘Doorgaan’

gegevensfeed maken

Een nieuwe gegevensfeed aanmaken in Google Merchant Center

Er zijn meerdere manieren om een gegevensfeed te uploaden naar Google Shopping. Je kunt kiezen uit een Google spreadsheet, gepland ophalen, zelf uploaden of via content API. Kies de optie die voor jou het beste is.

invoermethode kiezen

Invoermethode kiezen

Wanneer je kiest voor een geplande upload van je gegevensfeed, kies je hier voor ‘gepland uploaden’ en daarna klik je op ‘doorgaan’. Vervolgens geef je de bestandsnaam en URL op en stel je in hoe vaak je de gegevens wilt uploaden. Eventueel kun je een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven wanneer je URL is beveiligd. Nadat dit is ingesteld worden je shop producten automatisch geupload naar Google Shopping. Meestal zie je een dag later je producten verschijnen. Dit kun je controleren door in het linker menu te klikken op ‘Producten’ en vervolgens op ‘Lijst’

geplande upload

Een automatische gegevensfeed inplannen

Als je jouw shop producten met een Google-spreadsheet wilt uploaden kies je voor ‘Google Spreadsheats’ en daarna op ‘Doorgaan’. Vervolgens kies je voor ‘een nieuwe Google-spreadsheet maken op basis van een template’. Je spreadsheet moet minimaal bestaan uit de volgende kolommen:

  • id
  • titel
  • beschrijving
  • prijs
  • staat
  • link
  • beschikbaarheid
  • afbeeldingslink

Je Google-spreadsheet komt er dan in grote lijnen als volgt uit te zien.

google spreadsheet voorbeeld

Een gegevensfeed op basis van een Google-spreadsheet

Zodra je je Google-spreadsheet klaar heeft, sluit je de tab in de browser af en keer je terug naar jouw Google Merchant Center account. Selecteer nu via ‘Producten’ en ‘Feeds’ jouw gemaakte feed. Kies vervolgens voor het tabje instellingen en stel het ophaalschema is. Je stelt zo in hoe vaak je gegevensfeed naar Googe Shopping wordt geüpload.

google spreadsheet ophaalschema

Een Google-spreadsheet (gegevensfeed) inplannen

Als je een dag later in het linker menu onder ‘Producten’  kijkt, zie je de shopproducten verschijnen.

Lees ook hoe een Ads advertentie met productvermeldingen maakt.