Skip navigation Menu
Extra informatie

Veel gemaakte fouten in Google Ads

De mogelijkheden in Google Ads lijken soms oneindig. Bij het inrichten van campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden kun je letterlijk helemaal ‘los’ gaan. Daardoor is het ook heel gemakkelijk om fouten te maken. In dit artikel een opsomming van veel gemaakte fouten in Ads met adviezen voor verbeteringen. Vindt u het toch wat complex, dan zijn Slimme campagnes misschien een betere optie voor u.

Instellingen van campagnes

Het is erg belangrijk om de instellingen van je campagnes goed te bekijken en in te richten. Hieronder een opsomming van veel ‘klassieke’ fouten.

1. Dezelfde advertentiegroepen gebruiken voor het zoeknetwerk en display netwerk.
Beide netwerken vragen een eigen benadering. Mensen die zoeken in het Google Zoeknetwerk zijn actief op zoek, terwijl mensen die advertenties in het Google Display Netwerk zien, vaak in een heel andere fase van het aankoopproces zitten.

2. Geen extensies toevoegen
Google kan met extensies de prestaties van je tekstadvertenties maximaliseren. Door extensies te gebruiken wordt er meer content toegevoegd aan je advertenties en zo zorgen ze voor betere zichtbaarheid en prominentie op de pagina met zoekresultaten. Extensies zorgen voor een aanzienlijk hogere CTR en lagere kosten per klik.

3. Talen instellen op alleen Nederlands
Wanneer je een nieuwe campagne aanmaakt staat de taal van de campagne standaard ingesteld op alleen ‘Nederlands’. Dit houdt in dat je advertentie alleen wordt getoond wanneer mensen de Nederlandse versie van Google Zoeken gebruiken. Veel mensen maken ook gebruik van de Engelstalige versie van Google Zoeken. Het is daarom verstandig om ook Engels als taal in te stellen. Vooral voor business-to-business campagnes is dit belangrijk.

4.  Alle apparaten kiezen
Een nieuwe campagne vertoont standaard je advertentie op alle soorten apparaten: desktop, tablets en smartphones. Heb je geen geoptimaliseerde site voor smartphones dan is het een verstandige keuze om ‘smartphones’ uit te sluiten. Dit kun je doen via het tabblad ‘apparaten’. Verlaag het bod voor mobiele apparaten met -100%.

Advertentiegroepen

Het is belangrijk om advertentiegroepen goed op te splitsen. Hieronder een aantal veelgemaakte fouten wat betreft advertentiegroepen. Vervolgens gaat dit artikel in op veelgemaakte fouten in Ads advertenties en zoekwoorden.

1. Slechts één advertentiegroep in een campagne
Het komt vaak voor dat er slechts één advertentiegroep wordt gemaakt in een campagne. Vaak resulteert dit in slechte resultaten. Het is belangrijk om rondom elk product of elk thema een aparte advertentiegroep aan te maken met zoekwoorden en advertenties die nauw op elkaar aansluiten.

2. Algemene benamingen voor advertentiegroepen
Het is niet handig om advertentiegroepen algemene benamingen te geven, zoals ‘advertentiegroep 1’ en ‘advertentiegroep 2’. Om de resultaten van advertentiegroepen op hoofdlijnen goed te kunnen beoordelen in bijvoorbeeld Google Analytics is het handig om namen te geven die aangeven waar de advertentiegroep over gaat, denk aan een naam van een product(groep) of thema.

Advertenties

Advertenties zijn een essentieel onderdeel van je campagnes. Zorg ervoor dat je ze goed aanmaakt. Hieronder lees je een aantal veel gemaakte fouten.

1. Zoekwoorden niet in advertenties gebruiken
Het is erg belangrijk om zoekwoorden die een Ads advertentie moeten activeren ook terug te zien zijn in de tekstadvertentie (in ieder geval in de titel). Dit zorgt voor een hogere CTR en een lagere CPC. Tegelijkertijd vergroot je de kans op conversie. Wanneer zoekwoorden terugkomen in tekstadvertenties worden ze ook vet gedrukt. Dit zorgt ervoor dat advertenties meer gaan opvallen.

2. Homepage instellen als landingspagina
Het komt nog vaak voor dat Ads advertenties leiden naar de homepage van een website. Het is erg belangrijk om een advertentie te leiden naar een pagina met de meest relevante informatie en de mogelijkheid om snel te converteren. Een relevante landingspagina t.ov. de advertentie zorgt voor een hogere kwaliteitsscore. Met een hogere kwaliteitsscore betaal je minder per klik. Daarnaast is de kans op conversie veel groter.

3. Zoekwoorden niet gebruiken in zichtbare URL
Het is verstandig om het belangrijkste zoekwoord in een advertentiegroep terug te laten komen in de zichtbare url. Dit zorgt voor een betere match tussen zoekwoorden en advertentie en heeft een positief effect op CTR, CPC en kwaliteitsscore.

Zoekwoorden

Zoekwoorden bepalen waar, wanneer en welke advertenties je doelgroep te zien krijgen. Het is dus van groot belang om zorgvuldig je zoekwoorden te kiezen en in te richten. Hieronder een aantal veel gemaakte fouten.

1.  Veel verschillende zoekwoorden in dezelfde advertentiegroep
Een klassieke fout is dat er hele waslijsten met verschillende zoekwoorden worden toegevoegd aan een advertentiegroep. Een goede match tussen zoekwoord, advertentie en landingspagina is dan niet meer haalbaar. Dit zorgt voor lagere CTR’s, hogere kosten en minder conversies.

2. Zoekwoorden te breed instellen
Wanneer een algemeen zoekwoord wordt toegevoegd aan een campagne, loop je het risico dat je op veel niet-relevante termen gevonden wordt. Dat heeft te maken met het feit dat Ads de advertentie ook activeert als er synoniemen of gerelateerde termen worden gebruikt. Als je toch gevonden wilt worden op een algemene zoekopdracht, is het raadzaam om hiervoor het zoekwoordtype ‘exact’ in te stellen.

Meer artikelen in deze categorie