Ads zoekwoorden
Misschien vraagt u zich wel eens af hoe Google bepaalt welke advertenties op welk moment vertoond worden. Dat gebeurt op basis van complexe berekeningen (algoritmes) waarin allerlei factoren worden meegenomen. Dit proces begint bij het instellen van zoekwoorden. Iedere advertentie krijgt één of een klein aantal zoekwoorden. Zodra iemand een zoekopdracht intypt in de Google zoekmachine waarin hetzelfde zoekwoord voorkomt dat u hebt ingesteld bij een advertentie, dan wordt uw advertentie meestal getoond.
Zoekopdrachten en zoekwoorden
U begrijpt dat het instellen van de juiste zoekwoorden essentieel is. Kiest u een zoekwoord dat niemand gebruikt dan wordt uw advertentie niet getoond. Zoals hierboven al werd uitgelegd: een Ads zoekwoord is niet precies hetzelfde als het woord dat een gebruiker invoert in Google. De woorden die gebruikers invoeren in Google worden zoektermen of zoekopdrachten genoemd. Een zoekwoord wordt door de adverteerder zelf ingevoerd in het Ads account. Zodra een zoekopdracht voldoende overeenkomst vertoont met het zoekwoord in het Ads account, zal de bijbehorende advertentie meestal getoond worden. Maar niet altijd!
Factoren die bepalend zijn voor het succes van een zoekwoord
Helaas wordt uw advertentie niet altijd vertoond of staat deze in een vrij kansloze lage positie. Hiervoor zijn verschillende factoren bepalend:
- Kwaliteitsscore: hoe hoger de kwaliteitsscore van een zoekwoord, hoe hoger de positie van uw advertentie en hoe lager de kosten per klik. Bij zeer lage kwaliteitsscores wordt uw advertentie zelfs helemaal niet getoond.
- Zoekvolume: als u een zoekwoord instelt waar niemand op zoekt dan wordt uw advertentie niet getoond. Wanneer u juist een zoekwoord instelt met een zeer hoog zoekvolume dan is er waarschijnlijk veel concurrentie en loopt u de kans dat uw advertentie ook niet getoond wordt.
- Biedingen: als u te weinig biedt op een zoekwoord, met andere woorden: veel lager dan de concurrenten, dan wordt uw advertentie niet getoond
- Google richtlijnen: wanneer u zich niet houdt aan de richtlijnen van Google voor advertenties, dan wordt uw advertentie afgekeurd. Overtreedt u de belangrijkste regels, dan kan zelfs uw hele account geblokkeerd worden.
U begrijpt dat het kiezen van de juiste zoekwoorden heel erg belangrijk is. Vaak wordt er daarom een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd dat zowel voor SEO als voor Ads nuttig is. Lees ook meer over het kiezen van zoekwoorden en verbeter uw huidige zoekwoorden voor lagere kosten per klik en hogere advertentieposities.