Skip navigation Menu
Extra informatie

Meer succes met banners via AdWords

Dit artikel is geschreven voor de meer gevorderde AdWords gebruiker.

De meest bekende advertentie van Google AdWords is de tekstadvertentie in de zoekmachine. Met het Google Display Netwerk kun je echter je bereik vergroten tot wel 80% van alle internetters. Ook in dit netwerk kun je tekstadvertenties laten plaatsen op relevante websites. Echter, interessanter is het misschien wel om te werken met banners. Ook die kun je namelijk laten vertonen op veel sites in het Google Display netwerk. In dit artikel een aantal tips voor het opzetten van succesvolle bannercampagnes in het Google Display Netwerk.

Tip 1: Splits Google Display campagnes op

Als je wilt gaan adverteren met banners in het Google Display Netwerk moet je vooraf goed nadenken over het opsplitsen van de campagnes. Als je teveel zoekwoorden, onderwerpen en doelgroepen gaat targetten binnen één campagne wordt het lastig om bij te sturen en te beoordelen welke targetingmethode goed werkt. Anderzijds, als je te weinig gaat targetten binnen één campagne kan je binnen de campagne bijna geen conversie historie opbouwen. En dat is weer erg belangrijk om te kunnen profiteren van geavanceerde, zeer tijdbesparende AdWords functies, zoals ‘verbeterde CPC’ en ‘doel-cpa’. De mate waarin je Google Display campagnes gaat opsplitsen is afhankelijk van een aantal factoren:

  • Bereik: hoe groter je bereik moet zijn, hoe beter het is om display campagnes op te splitsen.
  • Budget: hoe groter je budget, hoe beter het is om display campagnes op te splitsen.
  • Conversie: hoe meer conversies je kunt realiseren in korte tijd hoe beter het is om op te splitsen.

De volgende manier van het opsplitsen van campagnes kan een goede keuze zijn:

  • Campagnenaam – Display zoekwoorden – Beeldadvertenties
  • Campagnenaam – Display onderwerpen – Beeldadvertenties
  • Campagnenaam – Display doelgroepen – Beeldadvertenties
  • Campagnenaam – Display remarketing – Beeldadvertenties
  • Campagnenaam – Display gerichte websites – Beeldadvertenties

Als je dus een kleine doelgroep wilt targetten, met een bescheiden budget en je realiseert minder snel conversies dan is het verstandig om Google Display campagnes juist niet al te veel op te splitsen. Je kunt dan wellicht binnen dezelfde campagne profiteren van tijdbesparende functies, zoals ‘verbeterde cpc’ en ‘doel-cpa’. Hiervoor heb je minimaal 30 conversies nodig per maand binnen dezelfde campagne.

Tip 2: Kies relevante zoekwoorden

Wanneer je een Google Display campagne gaat maken met zoekwoorden, plaats je banners op websites waarop de opgegeven zoekwoorden voorkomen. Het is verstandig om zoekwoorden die nauw met elkaar in verband staan te groeperen. Zodoende creëer je binnen een Google Display campagne verschillende advertentiegroepen met zoekwoorden die bij elkaar horen. Dit helpt je op termijn om campagnes strak aan te sturen.

Tip 3: Kies relevante onderwerpen

Naast zoekwoorden kun je ook Google Display campagnes maken met vooraf gedefinieerde onderwerpen. Google AdWords heeft een hele lijst met onderwerpen samengesteld die je kunt gebruiken. Een onderwerp vertegenwoordigd een enorme verzameling van websites die daar nauw aan gerelateerd zijn. Met onderwerpen kun je dus met je banners snel grote groepen websites targetten. Het is verstandig om aparte advertentiegroepen aan te maken voor elk onderwerp dat je target. Zo kun je goed zien wat wel en niet goed werkt. Onderwerpen kun je in Google Adwords terugvinden in het menu ‘Onderwerpen’.

Tip 4: Kies relevante doelgroepen

Met Google Display campagnes kun je ook relevante doelgroepen targetten. In Google AdWords worden 3 typen doelgroepen onderscheiden. Op basis van affiniteit, onderzoek en remarketing.

  1. Affiniteitsdoelgroepen: dit zijn doelgroepen waarvan Google AdWords weet, op basis van surfgedrag, in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn. Deze doelgroepen kun je vervolgens waar dan ook in het Google Display netwerk targetten.
  2. Aangepaste affiniteitsdoelgroepen: deze doelgroep kan je zelf samenstellen op basis van een combinatie van interesse, url’s, plaatsen en/of apps.
  3. In-market doelgroepen zijn doelgroepen die actief onderzoek doen op plannen maken voor een aankoop. Het zijn waarschijnlijke kopers.
  4. Aangepaste intentiedoelgroepen zijn doelgroepen die je zelf samenstelt op basis van interesse, url’s, plaatsen en/of apps. Geef de zoekwoorden en interesses op die betrekking hebben op de producten en diensten die de doelgroep actief onderzoekt.
  5. Remarketing lijsten: hiermee kun je eigen doelgroepen opbouwen door een stukje code op één of meerdere pagina’s van je site te plaatsen. Elke bezoeker van je website wordt vervolgens in Google AdWords (anoniem) opgeslagen in een remarketing lijst. Iedereen die in een remarketing lijst staat kun je vervolgens targetten in het Google Display Netwerk. Lees hier meer over remarketing.

Het is verstandig om voor elke doelgroep een aparte advertentiegroep in te richten, zodat je snel kunt zien welke doelgroepen goed werken. Voorgedefinieerde doelgroepen en het aanmaken van eigen remarketing lijsten kun je in Google AdWords terugvinden onder het tabblad ‘Doelgroepen’.

Tip 5: ‘Verbeterde CPC’ en ‘Doel-cpa’

Om bannercampagnes via Google AdWords succesvol te maken, is het erg belangrijk om conversies door te meten in Google AdWords. Dat kan o.a. door Google AdWords te koppelen met Google Analytics en conversies te importeren. Hierdoor kun je in met Google Display campagnes een conversie historie gaan opbouwen. Google AdWords leert dan waar de meeste en goedkoopste conversies vandaan komen. Google Adwords biedt hiervoor de volgende tijdsbesparende tools:

  1. Verbeterde CPC: deze instelling kan altijd opgegeven worden bij het maken van een campagne. Er zijn geen voorwaarden aan verbonden. Met behulp van de optie ‘verbeterde cpc’  worden je biedingen naar beneden of naar boven bijgesteld tot maximaal 30% boven je biedingen om op basis van de conversie historie zoveel mogelijk conversies te realiseren. Verbeterde CPC is te vinden onder het tabblad ‘Instellingen’ van een campagne. Vervolgens kan de optie aangevinkt worden onder Budget > Biedopties > Verbeterde CPC.
  2. Doel-cpa: deze instelling kan alleen worden opgegeven wanneer er binnen 30 dagen meer dan 15 conversies zijn gerealiseerd binnen dezelfde campagne. Met de doel-cpa wordt een CPA-bod (cost per action) ingesteld dat Google AdWords op basis van de historie vervolgens probeert te benaderen. Het best kan gekozen worden voor het CPA-bod dat Google AdWords adviseert. Doel-cpa kan worden ingesteld onder het tabblad ‘Instellingen’ van een campagne. Kies dit in het menu instellingen > budget > Biedopties  > Doel-cpa.

Tip 6: Eenvoudige, maar opvallende banners

Naast een goede structuur en de juiste instellingen is het erg belangrijk om serieus aandacht te besteden aan de set met banners die je gaat inzetten in het Google Display Netwerk. Enkele tips:

  • Maak banners die in één keer de boodschap communiceren.
  • Maak gebruik van call-to-actions die je doelgroep zal triggeren.
  • Maak banners eenvoudig, bij voorkeur statisch als direct-response het belangrijkste doel is.
  • Maak goed gebruik van je eigen logo als er sprake is van een sterk merk.
  • Maak gebruik van buttons in je banners.
  • Laat banners qua look & feel goed aansluiten op je landingspagina.
  • Pas banners qua look & feel regelmatig aan, zodat je doelgroep niet uitgekeken raakt op je uitingen.