Skip navigation Menu
Extra informatie

Remarketing met Google Ads

Veel websitebezoekers komen op een website zonder over te gaan tot conversie. Zelfs met een hele gericht Ads-advertentie voorkomt u natuurlijk niet dat mensen uiteindelijk de website weer verlaten. Met remarketing in Google Ads is het mogelijk deze bezoekers opnieuw te benaderen. Via het displaynetwerk kan je eerdere bezoekers opnieuw benaderen met banners via andere websites of met tekstadvertenties in het zoeknetwerk. Wanneer remarketing met Google Ads goed wordt ingezet (overdaad schaadt), kan het een krachtig instrument zijn om bezoekers die afhaken opnieuw aan te spreken.

Hoe werkt remarketing met Google Ads?

Met remarketing zien bezoekers van uw website op andere websites uw advertentie. Een simpele schematische weergave van remarketing:

Remarketing met Google Ads

Remarketing met Ads effectief inzetten

Wanneer remarketing met Google Ads ondoordacht wordt ingezet, is er het risico dat websitebezoekers geïrriteerd raken met een overkill van dezelfde advertenties. Het succes van remarketing wordt dan ook mede bepaald door de volgende factoren:

  • Targeting en relevantie: remarketing-groepen op een specifiek onderwerp zorgen voor meer relevantie. In veel gevallen is het targeten van álle websitebezoekers te breed en irrelevant;
  • Proces en planning: kies het juiste ‘proces-moment’ voor het inzetten van remarketing. Bezoekers die wél hun winkelwagen gevuld hebben, maar niks gekocht, hebben wellicht een extra duw in de rug nodig. Bezoekers die de homepage bezoeken zijn wellicht nog niet eens aan het oriënteren;
  • Frequentie: voorkom een overkill van advertenties zodra een advertentie loopt. Dit kan door een maximum aantal vertoningen in te stellen (frequency cap);
  • Netwerk: kies het juiste netwerk om advertenties weer te geven aan bezoekers die via remarketing worden bereikt;
  • Volume: last but not least, let op het volume, ofwel het aantal bezoekers dat u bereikt met remarketing. Dit moet in balans met alle voorgaande factoren.

Remarketing met Google Ads implementeren

In Google Ads kunt u remarketing implementeren door het maken en beheren van ‘doelgroepen’. Per doelgroep is een code beschikbaar die geplaatst wordt op de relevante pagina’s. De doelgroepen zijn in Ads beschikbaar op campagne- en advertentieniveau. U gaat als volgt te werk:

1. Creëer een nieuwe campagne

Maak eerst een nieuwe separate campagne speciaal voor remarketing. Noem de campagne bijvoorbeeld ‘Remarketing-campagne’. Binnen deze campagne kunnen meerdere advertentiegroepen gemaakt worden voor de verschillende thema’s waarop u gaat targeten. Remarketing met Google Ads is mogelijk binnen het zoeknetwerk en display-Netwerk. Kies bij de campagne instellingen of u remarketing wilt uitvoeren in het zoek- of displaynetwerk.

2. Maak doelgroepen

Ga via Tools naar de gedeelde bibliotheek en klik door naar doelgroepbeheer. In dit menu kan je doelgroepen aanmaken waarop de campagne zich gaat richten.

Remarketing, doelgroepbeheer

Klik op de blauwe +-button voor een nieuwe doelgroep en geef hier een zinvolle naam aan, bijvoorbeeld ‘Bezoekers pagina X’, waarmee u alle bezoekers aan pagina’s voor het thema X op uw website identificeert. Geef een beschrijving mee om de bezoekers nader te duiden. Bij ‘duur lidmaatschap’ kunt u meegeven hoe lang u wilt dat bezoekers na een websitebezoek benaderd kunnen worden met uw advertenties. 30 dagen is hiervoor een prima duur, maar houd bij de specifieke duur rekening met de duur van het aankoopbeslissingsproces van uw product of dienst.

5. Plaats de remarketing-code

Zodra de lijst is opgeslagen, moet er een remarketing-code geplaatst worden op elke pagina waarvan u de bezoekers wilt toevoegen aan de remarketinglijst. U kunt de code terugvinden in het linkermenu onder ‘doelgroepbronnen’. Onderaan deze pagina bij ‘Tag instellen’ wordt verder uitgelegd hoe je de remarketing-tag kan plaatsen op je website.

Let op: voor remarketing is toestemming nodig van de bezoeker via een cookiemelding. Lees meer over de regels en richtlijnen. 

6. Selecteer de juiste doelgroepen

Zodra de code geplaatst is, wordt bij elke bezoeker aan die pagina een cookie geplaatst en breidt de lijst zich uit. Zodra u voldoende bezoekers in uw doelgroep/lijst heeft, kunt u advertenties richten op specifieke remarketing-groepen.

U kunt binnen de door u geselecteerde of nieuwe advertentiegroep nieuwe advertenties maken, gericht op uw lijst voor remarketing.

Remarketing: combinaties en uitsluitingen

Met behulp van remarketing kunt u slimme combinaties maken. Bijvoorbeeld mensen die zowel pagina A als pagina B hebben bezocht komen in een specifieke doelgroep. Door dit gedegen uit te denken kunt u heel nauw targeten en de relevantie van uw advertenties vergroten. Daarnaast is het mogelijk om uitsluitingsdoelgroepen toe te voegen op campagneniveau of advertentiegroepniveau. Navigeer hiervoor in de tab ‘Doelgroepen’ naar uitsluitingen:

Uitsluitingen maken uw campagne nog gerichter.

Tip: sluit alle geconverteerde bezoekers uit.

Remarketing: frequency cap

Bij de instellingen van een campagne kunt u aangeven hoe vaak bezoekers binnen een bepaald tijdsbestek maximaal uw advertentie mogen zien. Dit heet een frequency cap. Het is verstandig om voor remarketingcampagnes een frequency cap in te stellen, zodat bezoekers geen overkill aan advertenties krijgen te zien. U kunt een frequency cap instellen per dag, per week of per maand.

Remarketing: in lijn met online doelstellingen

Zet remarketing altijd zoveel mogelijk in lijn met uw online doelstellingen in en zo min mogelijk als een losstaand ‘marketingspeeltje’. Op deze manier zorgt u ervoor dat remarketing een effectief instrument is in uw totale online strategie. Stem remarketing goed af op andere kanalen, zoals Ads-advertenties in het zoeknetwerk of e-mailmarketing, dan kunt u er het meest duurzame rendement uit halen.