Skip navigation Menu
Extra informatie

Gedeelde budgetten in Google Ads

In Google Ads is het mogelijk om aan een campagne een dagbudget toe te wijzen. Over een periode van 30 dagen zal er niet meer dan 30 keer het dagbudget worden verbruikt. Echter, op sommige dagen zal je dagbudget niet volledig worden verbruikt en zou je willen dat dit budget wordt ingezet voor een andere vergelijkbare campagne. Met de functie ‘gedeelde budgetten’ is dit in Google Ads mogelijk.

Voorbeeld
Stel je hebt voor een bepaald product 4 verschillende campagnes draaien:

  • Een campagne voor het zoeknetwerk
  • Een mobiele campagne
  • Een campagne voor het display netwerk
  • Een remarketing campagne

Op elke campagne staat een dagbudget van €50. Onder normale omstandigheden maakt elke campagne dit dagbudget op. Maar stel dat op een bepaalde dag het dagbudget voor de campagne in het zoeknetwerk niet wordt opgemaakt. In dat geval zou je willen dat dit overgebleven budget wordt opgemaakt door de andere drie campagnes die op dat moment het dagbudget al hebben bereikt. Ga dan als volgt te werk:

  1. Klik in het menu op de sleutel en kies bij ‘gedeelde bibliotheek’ voor ‘gedeelde budgetten’
  2. In het nieuwe venster dat je ziet kun je klikken op de blauwe knop met het plusje (of als je nog geen gedeeld budget hebt op ‘nieuw gedeeld budget’)
  3. Geef een naam op, een budget en kies de campagnes die je wilt toekennen aan het budget

Gedeelde budgetten

Wanneer kun je gedeelde budgetten inzetten?
Gedeelde budgetten kunnen in bepaalde situaties handig zijn, maar in andere situaties weer helemaal niet. Gedeelde budgetten kun je het beste inzetten voor campagnes die gemiddeld genomen hun dagbudget bereiken en qua kosten per conversie vergelijkbaar zijn. In andere gevallen zijn gedeelde budgetten niet verstandig. Campagnes die minder goed presteren en meer bereik kunnen genereren gaan dan het gedeelde budget ‘opsnoepen’ ten koste van goed presterende campagnes. Hieronder zie je een voorbeeld van 4 campagnes die op een willekeurige dag gebruik maken van gedeelde budgetten.

Gedeelde budgetten in Adwords

Gedeelde budgetten in Ads

In een situatie zonder gedeelde budgetten presteren de tweede en vierde campagne het beste. De eerste campagne presteert in een situatie zonder gedeelde budgetten veel minder goed, maar kan wel veel bereik genereren. Dit wordt middels een vast dagbudget beperkt, maar in een situatie van gedeelde budgetten gaat deze campagne bijna al het budget verbruiken. Maak dus eerst een goede analyse van je campagnes voordat je ze gaat toewijzen aan een gedeeld budget.