SEO zoekwoorden voor Google
SEO zoekwoorden of Google zoekwoorden zijn zoektermen die mensen gebruiken om informatie te vinden. Als je gevonden wilt worden in Google moet je weten welke woorden dat zijn. Je kunt deze ontdekken met behulp van een zoekwoordenonderzoek.
Prachtige zoekwoorden, maar niemand gebruikt ze
Het internet is een meedogenloos medium als het gaat om het kiezen van de juiste SEO zoekwoorden. Marketing en communicatie mensen kunnen de mooiste termen bedenken, maar als niemand die termen gebruikt om te zoeken, wordt je website ook niet gevonden. Voor meer dan 80% van de internetgebruikers (bron: Nielsen) begint een zoektocht op het internet namelijk bij een zoekmachine en in Nederland is dat Google. Google levert de gebruiker de informatie die hij of zij zoekt op basis van de woorden die ingetypt worden. Het is aan u of u bij die resultaten wilt komen te staan of niet.
Voorbeelden waar het mis gaat met SEO zoekwoorden
Het kiezen van de juiste SEO zoekwoorden is vaak moeilijker dan je denkt. Een paar voorbeelden:
Een bekend A-merk van witgoed heeft ooit bepaald dat hun apparatuur zo bijzonder is, dat je een vaatwasser van dat merk geen vaatwasser mag noemen, maar afwasautomaat. Mooi bedacht, maar op het woord afwasautomaat wordt in Nederland maar 2.400 keer per maand gezocht en op het woord vaatwasser 165.000 keer. Wat doe je dan als webredactie? Het populaire woord gebruiken, vasthouden aan je marketingstrategie of allebei?
In de zorgsector is bedacht dat ‘bejaardentehuis’ geen politiek correct woord is en dat ‘woonzorginstelling’ een betere naam is. Alleen gebruiken weinig mensen het woord woonzorginstelling in Google en komt het woord bejaardentehuis ruim 30.000 keer per maand voor in zoekopdrachten.
Als u wilt dat uw website gevonden wordt in zoekmachines dan ontkomt u er niet aan om aan te sluiten bij uw eigen doelgroepen en hun woordkeuze. Uiteraard doet u dat binnen bepaalde grenzen; zo gaat u waarschijnlijk nooit het woord ‘poen’ gebruiken in plaats van ‘geld’ of grove, onfatsoenlijke taal.
Begin altijd met een zoekwoorden onderzoek
Een goede SEO strategie begint altijd met een SEO zoekwoorden onderzoek. Ook bij het ontwikkelen van een nieuwe website is niet het functioneel ontwerp, maar een zoekwoorden onderzoek de eerste stap. Via een zoekwoorden onderzoek leert u uw doelgroep kennen en ontdekt u of er voor hetzelfde onderwerp misschien verschillende SEO zoekwoorden gebruikt worden in de zakelijke of de consumenten markt. Lees hier meer over het zoekwoordenonderzoek.
De gouden tip om SEO zoekwoorden te vinden
De snelste en eenvoudigste manier om te ontdekken welke woorden mensen gebruiken in Google is zelf uitproberen met Google Autocomplete. Ga daarvoor gewoon naar Google en begin een woord te typen waarvan u wilt weten of het gebruikt wordt en in welke varianten en combinaties.
Wat gebeurt er? Google maakt uw zoekopdracht automatisch af met suggesties! Die suggesties zijn puur gebaseerd op het zoekgedrag van andere mensen; Google houdt dat nauwkeurig bij.
Probeer het volgende:
- Maak het woord niet helemaal af en kijk welke ideeën er tevoorschijn komen
- Typ één woord en vervolgens een spatie om te zien welke meest gebruikte combinaties er zijn
- Bij zoekwoorden met hele hoge volumes volg je gewoon het alfabet bij het tweede woord
- Gebruik een ‘underscore’ _ of sterretje * tussen de woorden om combinaties te ontdekken
SEO zoekwoorden: geen meta keywords!
Bij SEO zoekwoorden gaat het niet om de zogenaamde meta keywords; die hebben geen enkel effect! Lees het na in dit artikel over keywords. Goede SEO zoekwoorden worden gebruikt in de title tag, de paginatitel, de meta description en de tekst van de pagina. Voor iedere pagina kiest u maar één SEO zoekwoord of zoekterm (meerdere woorden die bij elkaar horen, zoals ‘online marketing’ of ‘seo zoekwoorden kiezen’). Lees er alles over in het artikel over de werking van SEO.