Skip navigation Menu
Extra informatie

Adwords in Analytics meten

Na een succesvolle Adwords – Analytics koppeling worden de campagnegegevens weggeschreven in Google Analytics. Hierdoor is het mogelijk om Adwords campagnes te analyseren met Google Analytics. In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijkheden die Analytics biedt voor het verbeteren van Adwords campagnes.

Adwords in Analytics rapportage

De Adwords gegevens zijn in Analytics terug te vinden in het profiel dat gekoppeld is aan Adwords. Mocht het lastig zijn om dit profiel te bereiken, log dan in op Adwords. Klik daarna in het donkergrijze navigatiemenu bovenaan de pagina op tools en vervolgens op meting en Google Analytics. Ga daarna in Google Analytics naar de passende dataweergave en klik in het linkermenu op Acquisitie / Google Ads / Campagnes.

Adwords in Analytics meten

Meet gegevens uit Google Adwords in Analytics

Een adverteerder kan één of meerdere van de onderstaande rapporten gebruiken om campagnes te analyseren:

  • Bouncepercentage per zoekwoord: Klik in het menu op ‘zoekwoorden’ en bekijk de kolom bouncepercentages. Dit is het percentage bezoekers dat direct vertrekt, nadat het via een zoekwoord op de site is gekomen. Verwijder in Adwords zoektermen met een hoog bouncepercentage.
  • Conversie per zoekwoord: Analyseer welke zoekwoorden de meeste conversies opleveren.
  • Weigeringspercentage per advertentiepositie: Klik in het menu op ‘zoekwoordposities’ en selecteer in het volgende scherm een zoekwoord. Door op bouncepercentage te segmenteren kan per zoekwoord worden onderzocht welke posities een laag bouncepercentage hebben en welke een hoge. Stel zoekwoord biedingen zó in, dat ze met name getoond worden op posities met een laag bouncepercentage.
  • Conversie per advertentiepositie: Volg de instructies van de vorige stap, maar segmenteer op conversies. Pas de biedingen van zoekwoorden zó aan, dat de advertenties op posities getoond worden die een hoge kans op een conversie opleveren.
  • Overeenkomstige zoekopdrachten: Klik in het menu op ‘overeenkomstige zoekopdrachten’. In het volgende scherm worden de zoekwoorden weergegeven waarop echt gezocht wordt. Normaliter worden in Analytics de termen weergegeven die als zoekwoord zijn opgegeven in Adwords. Deze zoekwoorden worden als het ware getriggerd door ‘overeenkomstige zoekopdrachten’: De termen die zijn ingevoerd in Google. Bijvoorbeeld: Iemand zoekt in Google op de term goede hardloopschoenen en klikt op een advertentie. De adverteerder heeft niet de term goede hardloopschoenen in zijn zoekwoordenlijst, maar hardloop sportschoenen. Volgens Analytics zal de bezoeker binnen komen op het zoekwoord hardloop schoenen en zal de overeenkomstige zoekopdracht goede hardloopschoenen zijn. Gebruik dit rapport om nieuwe mogelijkheden te ontdekken voor Adwords advertentiegroepen en zoekwoorden.
  • Conversie per advertentietekst: Selecteer als secundaire dimensie: ‘Inhoud van advertentie’. Met dit rapport is het aantal conversies per advertentie te onderzoeken.
  • Dagdelen: Gebruik Adwords advertentieplanning om biedingen te verhogen op tijden met de meeste kans op conversie.