Ads in Analytics meten
Na een succesvolle Ads – Analytics koppeling worden de campagnegegevens weggeschreven in Google Analytics. Hierdoor is het mogelijk om Ads campagnes te analyseren met Google Analytics. In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijkheden die Analytics biedt voor het verbeteren van Ads campagnes.
Ads in Analytics rapportage
De Ads gegevens zijn in Analytics terug te vinden in het profiel dat gekoppeld is aan Ads. Mocht het lastig zijn om dit profiel te bereiken, log dan in op Ads. Klik daarna in het donkergrijze navigatiemenu bovenaan de pagina op tools en vervolgens op meting en Google Analytics. Ga daarna in Google Analytics naar de passende dataweergave en klik in het linkermenu op Acquisitie / Google Ads / Campagnes.
Meet gegevens uit Google Ads in Analytics
Een adverteerder kan één of meerdere van de onderstaande rapporten gebruiken om campagnes te analyseren:
- Bouncepercentage per zoekwoord: Klik in het menu op ‘zoekwoorden’ en bekijk de kolom bouncepercentages. Dit is het percentage bezoekers dat direct vertrekt, nadat het via een zoekwoord op de site is gekomen. Verwijder in Ads zoektermen met een hoog bouncepercentage.
- Conversie per zoekwoord: Analyseer welke zoekwoorden de meeste conversies opleveren.
- Overeenkomstige zoekopdrachten: Klik in het menu op ‘zoekopdrachten’. In het volgende scherm worden de zoekwoorden weergegeven waarop echt gezocht wordt. Normaliter worden in Analytics de termen weergegeven die als zoekwoord zijn opgegeven in Ads. Deze zoekwoorden worden als het ware getriggerd door ‘zoekopdrachten’: De termen die zijn ingevoerd in Google. Bijvoorbeeld: Iemand zoekt in Google op de term goede hardloopschoenen en klikt op een advertentie. De adverteerder heeft niet de term goede hardloopschoenen in zijn zoekwoordenlijst, maar hardloop sportschoenen. Volgens Analytics zal de bezoeker binnen komen op het zoekwoord hardloop schoenen en zal de zoekopdracht goede hardloopschoenen zijn. Gebruik dit rapport om nieuwe mogelijkheden te ontdekken voor Ads advertentiegroepen en zoekwoorden.
- Conversie per advertentietekst: Selecteer als secundaire dimensie: ‘Inhoud van advertentie’. Met dit rapport is het aantal conversies per advertentie te onderzoeken.
- Uur van de dag: Gebruik Ads advertentieplanning om biedingen te verhogen op tijden met de meeste kans op conversie.