Conversies bijhouden in Google Ads
Je kunt op twee manieren conversies bijhouden in Google Ads:
- Inrichten van conversiedoelen in Google Ads;
- Importeren van doelen in Ads vanuit uit Google Analytics;
Tip: zijn er doelen ingericht in Google Analytics? Lees meer over Analytics doelen importeren in Ads!
In dit artikel bespreken we in een aantal stappen hoe je conversiedoelen kunt inrichten in Google Ads.
1. Ads conversies identificeren
Allereerst dien je de conversies op je website te identificeren. Een conversie is een ‘behaald doel’ op de website. Bijvoorbeeld een ingevuld contactformulier, afgerekende bestelling, download van software, etc. Vaak wordt nadat een formulier is ingevuld een bedankpagina geopend. Op deze bedankpagina kan een code worden geplaatst, waarmee conversies bijhouden in Google Ads mogelijk wordt.
Tip: Noteer de bedankpagina’s van uw websitedoelen.
2. Nieuwe Google Ads conversie maken
Zodra je de belangrijkste doelen hebt geïdentificeerd, kan je conversies bijhouden in Google Ads. Navigeer hiervoor in Ads in het menu via de sleutel naar ‘conversies’ onder ‘metingen’. Klik nu op het plusje in de blauwe cirkel.
3. Conversie instellingen selecteren
Bij de volgende stap van het aanmaken van een conversie in Ads, moet je de juiste instellingen meegegeven aan de conversie. Selecteer de bron die van toepassing is (website, app, etc.) en geef de conversie in de volgende stap een duidelijke naam en kies een categorie. Optioneel kan je ook een conversiewaarde meegeven. Vul bijvoorbeeld ’50’ in, wanneer je hebt berekend dat een lead voor jouw organisatie € 50,- waard is.
Bij de instellingen kun je ook opgeven hoe conversies geteld moeten worden. Dit kan bij het blok ‘Aantal’ ingesteld worden’. Wil je leads werven via je Ads campagne, kies dan voor ‘één’. Wil je verkopen meten kies dan voor ‘elke’.
4. Code plaatsen
Zodra de conversie is aangemaakt, dient de code voor de conversie geplaatst te worden op de desbetreffende bedankpagina. Doorloop hiervoor de stappen bij het aanmaken van een conversie. Je kunt de code ophalen door onder Conversies naar de desbetreffende conversie te navigeren en de tab ‘Tag instellen’ aan te klikken. Je kunt nu de code versturen naar iemand anders of zelf de code installeren.
[optioneel] 5. Dynamische conversiewaarde meegeven
Wanneer de waarde van een conversie varieert (bijvoorbeeld bij een Winkelwagen), kan je een aanpassing doen in de code, waarmee de waarde per conversie wordt meegegeven.
Het schuingedrukte gedeelte in het volgende gedeelte van de code moet dan aangepast worden. De waarde die meegegeven moet worden, is bij de meeste systemen bekend in een gebruikerssessie:
var google_conversion_value = [waarde_uit_sessie];
6. Conversies gebruiken
Zodra bezoekers nu de bedankpagina bezoeken vanaf een advertentie, wordt de conversie van de bezoeker bijgehouden. Je kunt de status van het bijhouden van conversies controleren door op de sleutel te klikken en dan te klikken in de kolom ‘Meting’ op ‘Conversies’.