Kosten Google Ads
Het principe van de Ads kosten is dat een adverteerder alleen betaalt voor klikken op een advertentie en niet voor vertoningen. Als er driemaal op een advertentie geklikt is betaal je dus voor drie klikken, ook al hebben honderden bezoekers de advertentie gezien. De prijs die je betaald voor een klik heet CPC (cost per click) en is afhankelijk van verschillende factoren zoals concurrentie van andere adverteerders en de kwaliteit van je advertenties. Adverteerders die met goede kwaliteit advertenties verwijzen naar een goed ingerichte website, krijgen van Google korting op hun advertentiekosten. Wil je weten hoe de kosten van klikken berekend worden? Lees dan meer over de Ads veiling.
Geen kosten voor de Ads software
Het gebruik van de Ads software om de advertenties en campagnes mee te beheren is gratis. Dit geldt ook voor hulpmiddelen als de Google Ads Editor en geavanceerde functies zoals remarketing of adverteren met video’s. Ook het gebruik van Google Analytics is geheel gratis.
Pas op: bureaukosten!
Het beheren van goede Ads campagnes tegen zo laag mogelijke kosten is erg moeilijk en veel organisaties kiezen er daarom voor om hun Ads uit te besteden. Dat is een logische keuze, maar pas wel heel goed op met wie u in zee gaat en let vooral op de kosten! Het eerste waar u naar moet kijken is of het bureau wel gecertificeerd is. Dat kunt u zien aan de Google badge. Er bestaan 2 Google badges, de Google Partner en de Google Premier Partner. Bekijk de precieze vereisten voor deze badges op deze Google Support pagina.
De badge moet klikbaar zijn en als u klikt komt u als het goed is op een pagina van Google waarop staat dat het betreffende bureau officieel Google (Premier) Partner is. Deze badges zien er als volgt uit:
Online Marketingbureau Hayona is trotse eigenaar van een Google Premier Partner badge. Bekijk de Google Premier Partner badge hier, onderaan de pagina. Als u lange tijd op de 3 puntjes blijft staan verschijnen de specialisaties. Door op de badge te klikken komt u op een Google pagina met meer informatie over de certificering van Hayona.
Strenge regels voor Ads kosten
Iedere officiële Google partner moet zich aan hele strenge regels houden, de zogenaamde Google Third Party Policy. Deze regels zijn vrij uitgebreid maar wij geven u een paar van de belangrijkste punten waar u bij het kiezen van een partner op kunt letten:
Transparantie
- Het bureau is verplicht u te vertellen wat de precieze Ads kosten zijn die aan Google betaald worden, zoals de kosten per klik, de kosten per dag, het aantal klikken en het aantal vertoningen.
- Het bureau is verplicht u te vertellen welk deel van de kosten besteed wordt aan uren voor het beheer en onderhoud; dit zijn de kosten voor het bureau.
- Het bureau is verplicht u al deze informatie te verstrekken of u toegang te geven in het account via een eigen login.
- Het bureau is verplicht u het account ID-nummer te geven zodat u rechtstreeks met Google contact kunt opnemen voor informatie.
Inrichting account
- Het bureau is verplicht om slechts één adverteerder per account te beheren. Met ander woorden; iedere adverteerder heeft altijd een eigen account en deelt nooit een account met meerdere adverteerders.
Verboden praktijken
- Het is verboden garanties te geven over top-posities van advertenties.
- Het is verboden om te zeggen dat advertenties altijd te zien zullen zijn in Google.
- Het is verboden om een speciale relatie met Google te claimen, anders dan de partner of premier partner status.
- Het is verboden om terugkerende acquisitie per telefoon te plegen.
- Het is verboden om adverteerders onder druk te zetten als ze willen overstappen naar een ander bureau.
Lees hier de volledige Partner richtlijnen van Google. Heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op!