Skip navigation Menu
Extra informatie

Adwords en Analytics koppelen

Google Analytics is onmisbaar bij het meten en verbeteren van Adwords campagnes. Het laat namelijk zien wat bezoekers doen ná een klik op een advertentie. Zo toont Adwords het aantal klikken op een advertentie, maar Analytics laat vervolgens zien hoe lang deze bezoekers op de website verbleven, welke pagina’s bekeken werden, welke conversies plaatsvonden enzovoort.

Voordelen van een Adwords-Analytics koppeling:

Het meten van Adwords campagnes in Google Analytics vereist een koppeling tussen beide systemen. Volg de onderstaande stappen voor een correcte Adwords-Analytics koppeling. Heb je nog geen Analytics account? Lees dan meer over het onderwerp: Google Analytics account maken.

Stappenplan: Adwords en Analytics koppelen

  1. Zorg ervoor dat het e-mailadres waarmee je inlogt beheerdersrechten heeft in Adwords én Analytics. Is dat niet het geval, vraag dan aan de beheerder van het Analytics account om het e-mailadres toe te voegen als beheerder. Zonder beheerdersrechten in zowel Adwords als Analytics is een koppeling niet mogelijk.
  2. Meld je aan bij Google Analytics.
  3. Klik op de button ‘Beheerder’.
  4. Selecteer in het menu dat verschijnt ‘Adwords links’.
  5. Er verschijnt een scherm met Adwords accounts die beschikbaar zijn voor koppelingen. Selecteer het juiste account en sla de link op.

Meerdere Adwords accounts koppelen aan één Analytics account

Het is mogelijk om meerdere Adwords accounts te koppelen aan één Analytics account. Dit heeft als voordeel dat de Adwords resultaten van meerdere Adwords accounts gemeten kunnen worden in één Analytics profiel.

Let op: Koppel de juiste accounts

In de situatie dat meerdere Adwords en Analytics accounts worden gebruikt is het des te belangrijker om de juiste accounts te koppelen. Zo kan een Google Adwords account aan slechts één Google Analytics account gekoppeld worden. Let er ook op dat het beoogde Google Analytics profiel de doelen bevatten die geïmporteerd moeten worden naar Adwords. Als de doelen in een ander Analytics profiel staan, kunnen ze niet geïmporteerd worden.

Tijdzones

Let erop dat beide accounts dezelfde tijdzones hebben. Als deze niet overeenstemmen, worden Adwords gegevens niet goed weergegeven in Analytics. Lees meer over het aanpassen van de Adwords tijdzone.

Autocodering is vereist

De Adwords functie autocodering zorgt ervoor dat Analytics de gegevens van Adwords kan lezen. Als autocodering uitstaat, zullen gegevens niet correct worden weergegeven in Analytics. Controleer of autocodering aan staat door in de groene balk te klikken op ‘mijn account’ en ‘voorkeuren’. Klik op ‘bewerken’ om autocodering te activeren.