Ads en Analytics koppelen
Google Analytics is onmisbaar bij het meten en verbeteren van Ads campagnes. Het laat namelijk zien wat bezoekers doen ná een klik op een advertentie. Zo toont Ads het aantal klikken op een advertentie, maar Analytics laat vervolgens zien hoe lang deze bezoekers op de website verbleven, welke pagina’s bekeken werden, welke conversies plaatsvonden enzovoort.
Voordelen van een Ads-Analytics koppeling:
Het meten van Ads campagnes in Google Analytics vereist een koppeling tussen beide systemen. Volg de onderstaande stappen voor een correcte Ads-Analytics koppeling. Heb je nog geen Analytics account? Lees dan meer over het onderwerp: Google Analytics account maken.
Stappenplan: Ads en Analytics koppelen
- Zorg ervoor dat het e-mailadres waarmee je inlogt beheerdersrechten heeft in Ads én Analytics. Is dat niet het geval, vraag dan aan de beheerder van het Analytics account om het e-mailadres toe te voegen als beheerder. Zonder beheerdersrechten in zowel Ads als Analytics is een koppeling niet mogelijk.
- Meld je aan bij Google Analytics.
- Klik op de button ‘Beheerder’.
- Selecteer in het menu dat verschijnt ‘Google Ads koppelen’.
- Er verschijnt een scherm met Ads accounts die beschikbaar zijn voor koppelingen. Selecteer het juiste account en sla de link op.
Meerdere Ads accounts koppelen aan één Analytics account
Het is mogelijk om meerdere Ads accounts te koppelen aan één Analytics account. Dit heeft als voordeel dat de Ads resultaten van meerdere Ads accounts gemeten kunnen worden in één Analytics profiel.
Let op: Koppel de juiste accounts
In de situatie dat meerdere Ads en Analytics accounts worden gebruikt is het des te belangrijker om de juiste accounts te koppelen. Zo kan een Google Ads account aan slechts één Google Analytics account gekoppeld worden. Let er ook op dat het beoogde Google Analytics profiel de doelen bevatten die geïmporteerd moeten worden naar Ads. Als de doelen in een ander Analytics profiel staan, kunnen ze niet geïmporteerd worden.
Tijdzones
Let erop dat beide accounts dezelfde tijdzones hebben. Als deze niet overeenstemmen, worden Ads gegevens niet goed weergegeven in Analytics. Lees meer over het aanpassen van de Ads tijdzone.
Autocodering is vereist
De Ads functie autocodering zorgt ervoor dat Analytics de gegevens van Ads kan lezen. Als autocodering uitstaat, zullen gegevens niet correct worden weergegeven in Analytics. Controleer of autocodering aan staat door in de groene balk te klikken op ‘mijn account’ en ‘voorkeuren’. Klik op ‘bewerken’ om autocodering te activeren.