Skip navigation Menu
Extra informatie

Campagne instellingen in Ads

Ads biedt zoveel functionaliteiten dat het lastig kan zijn om het overzicht te bewaren en te bepalen wat nu écht belangrijk is. Veel instellingen bevinden zich op campagneniveau. Om duidelijkheid te scheppen in de mogelijkheden volgt hieronder een uitleg van de beschikbare campagne instellingen.

Locaties

Standaard staat dit ingesteld op Nederland, wat betekent dat advertenties in principe in heel het land getoond kunnen worden. Targeten op locatie is niet helemaal waterdicht, omdat Google niet in alle gevallen de gebruikerslocatie accuraat kan bepalen. In het artikel regiotargeting wordt in detail uitgelegd hoe deze instelling werkt en hoe deze kan worden ingezet.

Talen

Standaard staat dit ingesteld op Nederlands. Dit betekent dat alle Nederlandstalige gebruikers in de gekozen regio de advertenties te zien krijgen. In Nederland zijn echter ook veel gebruikers die als Engelstalig worden ingedeeld, maar ook gewoon Nederlands spreken. Deze gebruikers krijgen de advertenties niet te zien. Indien gewenst kan naast Nederlands ook Engels aangevinkt worden. Klik daarvoor op ‘bewerken’. De taal- en locatie instellingen werken nauw met elkaar samen en zijn van essentieel belang voor het functioneren van een campagne. In het artikel taal instellingen wordt uitgelegd hoe de functie precies werkt en hoe deze het beste ingezet kan worden.

Netwerken

Kies een netwerk. Standaard staat een campagne ingesteld op zowel het zoek- als het displaynetwerk. Het is belangrijk om een campagne op één van beide netwerken te richten. Lees voor meer informatie de omschrijvingen van het zoeknetwerk en het displaynetwerk.

Apparaten

De meeste adverteerders kunnen de standaard instelling gebruiken, waarbij de advertenties in principe op alle apparaten getoond worden. Met alle apparaten worden ‘gewone’ computers , laptops, telefoons en tablets bedoeld. De adverteerder hoeft hier dus niets aan te veranderen, tenzij de campagne bedoeld is voor gebruikers van specifieke apparaten.

Biedopties

Een bod is het maximale bedrag dat een adverteerder kwijt wil zijn aan een klik op een advertentie. Biedingen zijn gekoppeld aan zoekwoorden, dus de adverteerder moet voor ieder zoekwoord een bod opgeven. Op campagneniveau kan bepaald worden of dit handmatig moet gebeuren of automatisch. Automatisch bieden houdt in dat Google zoveel mogelijk klikken probeert binnen te halen met het bod dat de adverteerder geeft. Deze optie is interessant voor adverteerders die weinig tijd hebben om het account te onderhouden. Nadeel van deze optie is dat deze puur gericht is op het aantal klikken en dat er geen rekening wordt gehouden met wat er ná de klik gebeurt. Verbeterde CPC en de Conversion Optimizer zijn biedopties die rekening houden met de kans dat een bezoeker ‘iets doet’ op de website. Het uitvoeren van een actie kan bijvoorbeeld het voltooien van een bestelling zijn of het invullen van een contactformulier. Dit wordt ook wel converteren genoemd.

Budget

Het budget is het bedrag dat maximaal wordt uitgegeven op één dag . Ads kijkt daarbij naar het gemiddelde van de laatste 30 dagen. Zo kan het dus voorkomen dat er bij een dagbudget van € 10 maar € 8 wordt uitgegeven. Ads houdt hier rekening mee zodat de volgende dag € 12 uitgegeven kan worden. Het bedrag dat per dag wordt uitgegeven zal in dit geval gemiddeld nooit boven de € 10 uitkomen.

Weergavesnelheid

Voor de meeste adverteerders is de standaard weergavesnelheid prima. Wanneer het dagbudget snel verbruikt wordt, zal Ads het bedrag over de dag ‘uitsmeren’, door de advertentie met tussenpozen te deactiveren. Op deze manier worden advertenties gelijkmatig over de dag vertoond. Bij de versnelde weergave worden de advertenties steeds vertoond totdat het budget voor die dag op is. In dat geval kan het dus voorkomen dat er alleen ’s ochtends advertenties getoond worden.

Advertentie extensies

Advertentie extensies is een optionele functie in Ads. Er kunnen verschillende extensies toegevoegd worden aan advertenties. De volgende extensies zijn beschikbaar:

  • Sitelinkextensies
  • Highlight-extensies
  • Extensie voor website-informatie
  • Oproepextensie
  • Berichtextensie
  • Locatie-extensie
  • Prijs-extensie
  • App-extensie
  • Review-extensie
  • Promotie-extensie

Geavanceerde instelling: Advertentieplanning

De functie advertentieplanning geeft je inzicht in de resultaten op bepaalde dagen en tijdstippen en geeft de mogelijkheid om biedingen aan te passen voor bepaalde dagen, dagdelen of uren. Een adverteerder die schoolbenodigdheden verkoopt aan scholieren kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de biedingen te verlagen onder schooltijden en deze in de namiddag juist te verhogen. Lees in dit artikel meer over advertentieplanning.

Geavanceerde instelling: Advertentieroulatie

Advertentieroulatie is een belangrijke functie van Ads. Wanneer een advertentiegroep meer dan één advertentie bevat, zorgt Ads ervoor dat de advertentie die de meeste klikken krijgt het meest vertoond wordt. Wanneer een adverteerder de prestaties van twee advertenties wil vergelijken, kan worden gekozen voor ‘niet optimaliseren’. In dat geval worden advertenties afwisselend getoond en kunnen de advertentievarianten goed vergeleken worden. De optie ‘optimaliseren’ zorgt ervoor dat de advertentie die het best presteert het meest getoond wordt. Deze optie is met name handig wanneer er weinig tijd is om de campagnes te beheren.

Geavanceerde instelling: Frequency caps

Deze functie kan alleen worden gebruikt in campagnes die gericht zijn op het Google Display Netwerk. Frequency caps zorgen ervoor dat een advertentie niet te vaak aan één en dezelfde gebruiker getoond wordt. Met name bij remarketing campagnes, waarbij de gebruiker ‘achtervolgt’ wordt met advertenties, kan er irritatie ontstaan wanneer er geen maximum wordt gesteld aan het aantal vertoningen.

Geavanceerde instelling: Demografisch bieden

Deze functie kan alleen worden gebruikt in campagnes die gericht zijn op het Google Display Netwerk. Demografisch bieden helpt bij het bereiken van de juiste doelgroep, omdat biedingen kunnen worden gewijzigd op basis van demografische gegevens, zoals geslacht en leeftijd. Deze functie kan echter alleen worden ingezet wanneer deze informatie bekend is, zoals op websites met gebruikersprofielen. Met demografisch bieden kan bijvoorbeeld worden ingesteld dat de biedingen op youtube.com met 50% mogen worden verhoogd voor alle mannelijke gebruikers van 31 tot 40 jaar.