Zes redenen om Google Ads te gebruiken
1. Populariteit Google
95% van alle Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine. Dat komt tegenwoordig neer op 16 miljoen gebruikers die bereikt kunnen worden met het Ads advertentieplatform. Naast Google zijn er ook andere partijen met hun eigen advertentieplatform, zoals zoekmachine Bing van Microsoft, maar hun marktaandeel steekt duidelijk af tegen Google Ads, zoals te zien is in de grafiek. Wie wil adverteren op zoekmachines is in principe niet alleen aangewezen op Google Ads, maar het voordeel in bereik zal duidelijk zijn.
Desktop browser Marktaandeel – Nederland mei 2018 tot mei 2019
Mobile browser Marktaandeel – Nederland mei 2018 tot mei 2019
2. Contextueel adverteren met Google Ads
Contextueel adverteren betekent dat advertenties alleen worden getoond, wanneer ze relevant zijn voor de gebruiker. Een advertentie is relevant als deze inhoudelijk aansluit bij de term die de gebruiker heeft ingevoerd in Google. Zo kan een adverteerder die een nieuw model fiets wil verkopen, ervoor kiezen dat zijn advertentie alleen wordt vertoond aan mensen die zoeken op termen als ‘fiets kopen’. Achter de schermen bekijkt Google vervolgens hoe relevant een advertentie is door de termen waarop gezocht wordt te vergelijken met wat er in de advertentie staat én wat er op de website staat waar de advertentie naar verwijst. Dit heeft enerzijds als voordeel dat de adverteerder zijn doelgroep beter bereikt en anderzijds dat de gebruiker zich minder snel stoort aan de advertenties, omdat ze aansluiten bij zijn belevingswereld en wellicht de informatie aanbieden waar hij naar op zoek is. Google Ads ‘beloont’ relevante advertenties met hogere advertentieposities en lagere kosten per klik.
3. Google Ads: Groot Display Netwerk
Het Google Display Netwerk is een grote verzameling van websites, zoals youtube.com, nu.nl, buienradar.nl en honderden miljoenen andere websites. Wereldwijd bereikt het Google Display Netwerk ongeveer 80% van alle internetgebruikers en daarmee is het zonder twijfel het grootste advertentienetwerk in zijn soort. Het is mogelijk om met Google Ads te adverteren op de websites die zijn aangesloten bij dit netwerk en ook hierbij geldt dat advertenties worden getoond op relevante websites. Zo kan de adverteerder uit het voorgaande voorbeeld ervoor kiezen om een advertentie te plaatsen op een website met fietsroutes. Het is daarnaast ook mogelijk om Google zelf websites te laten kiezen, die aansluiten bij de inhoud van een advertentie. Het grote bereik en de mogelijkheid om te adverteren op relevante websites is een unieke combinatie die de meerwaarde van Google Ads onderstreept.
4. Tekstadvertenties worden als betrouwbaar ervaren
De gemiddelde internetter is geneigd om de grote hoeveelheid banners (beeldadvertenties) op het internet te negeren. Dit fenomeen heet ‘banner-blindness’ en is het gevolg van het feit dat banner advertenties meestal niet aansluiten bij de inhoud; ze zijn irrelevant voor de gebruiker. Tekstadvertenties hebben als voordeel dat ze betrouwbaarder worden geacht dan banners. ‘Banner blindness’ treedt overigens niet op wanneer een banneradvertentie aansluit bij de inhoud van de pagina. Google Ads voorziet met het Display Netwerk in de mogelijkheid om banners inhoudelijk aan te laten sluiten bij specifieke websites, zodat de advertentie aansluit bij de interesse van de gebruiker.
5. Grote kans op snel resultaat
Wanneer een adverteerder een campagne heeft opgezet, worden de advertenties binnen een kwartier zichtbaar voor de gebruikers. Vanaf dat moment worden het aantal vertoningen, klikken, conversies en alle andere gegevens bijgehouden in het Google Ads account van de adverteerder, zodat direct zichtbaar wordt wat er gebeurt. Dit biedt de mogelijkheid om snel te reageren op het klikgedrag van gebruikers.
6. Gratis gebruik van de software
Het gebruik van de Google Ads software is gratis. Ook geavanceerde functies als remarketing of adverteren met video’s brengen geen extra kosten met zich mee. Er wordt alleen betaald voor de kosten per klik, en in uitzonderingsgevallen voor vertoningen (CPM).