Skip navigation Menu
Extra informatie

Het Google Display Netwerk

Het Google Display Netwerk is een verzameling van websites waarop geadverteerd kan worden. Het is het grootste advertentienetwerk ter wereld, met miljoenen aangesloten websites die gezamenlijk zo’n 75% van alle internetgebruikers ter wereld weet te bereiken. Een adverteerder kan via het advertentieplatform Google Ads gebruik maken van het Google Display Netwerk.

Relevant adverteren op het Google Display Netwerk

Het Google Display Netwerk biedt naast het ongeƫvenaarde bereik nog een ander voordeel: relevant adverteren. Dit houdt in dat advertenties worden geplaatst bij passende inhoud. Zo zal Google een advertentie over kinderkleding automatisch plaatsen op websites die over kinderkleding gaan. Omdat de advertentie past bij de inhoud van een website, zal deze ook beter aansluiten bij de belevingswereld van de gebruiker, waardoor de kans op kliks en conversies toeneemt. Daarnaast wordt relevant adverteren meestal als minder storend ervaren en levert het minder irritatie op.

Verschillende manieren van adverteren

Er zijn verschillende manieren van adverteren op het Google Display Netwerk:

  • Google toont de advertenties automatisch op sites in het gehele netwerk. Hierbij kijkt Google naar de context, zoals hierboven is uitgelegd. Om in aanmerking te komen voor een plaatsing, moet een advertentie meedoen aan de Ads veiling.
  • In de tweede plaats is het mogelijk om alleen advertenties te tonen op zelfgekozen websites, eventueel aangevuld met zoekwoorden. Dit wordt ook wel ‘adverteren met gerichte plaatsingen’ genoemd.
  • Verder kunnen er advertenties getoond worden op basis van onderwerpen, interessegroepen en zelfgemaakte remarketinglijsten.

voorbeelden google display netwerk