Skip navigation Menu
Extra informatie

Gericht adverteren met kleine advertentiegroepen

Een gebruiker wil zo snel mogelijk de juiste informatie vinden en Google probeert de gebruiker van dienst te zijn door dit zo snel mogelijk te realiseren. Een advertentie moet daarom aansluiten bij de zoekopdracht en naar de juiste informatie leiden. Om de overeenkomst tussen zoekopdracht, advertentietekst en landingspagina te bevorderen, beloont Google kwaliteitsadvertenties met lagere kosten en betere posities. Relevantie weegt zwaar mee in de kwaliteitsscore en zal in dit artikel verder worden uitgelegd.

Gericht adverteren vereist een verfijnde accountstructuur

Het creëren van relevantie vereist een verfijnde accountstructuur, waardoor het een elementair onderdeel vormt van Ads beheer. Om zoveel mogelijk overeenkomst te creëren, is het van belang dat de gebruikte zoekterm:

  1. als zoekwoord terugkomt in de zoekwoordenlijst.
  2. voorkomt in de advertentie.
  3. voorkomt in de belangrijkste elementen van de landingspagina.

Vanwege de beperkte grootte van een advertentietekst, kan een advertentie meestal maar op één zoekterm gericht zijn, eventueel aangevuld met enkele varianten. Om die reden is het onmogelijk zoekwoorden terug te laten komen in een advertentie, wanneer gebruik wordt gemaakt van een lange zoekwoordenlijst met allerlei zoekwoorden.

Ook is het vaak lastig om een landingspagina op meer dan één onderwerp te richten. Kortom, het maken van kleine advertentiegroepen met sterk gelijkende zoekwoorden zorgt ervoor dat de zoektermen ook daadwerkelijk in de advertentie te verwerken zijn.

Voorbeeld

Stel dat een advertentiegroep de volgende zoekwoorden bevat:

  • woordvoering
  • woordvoerder
  • vacatures communicatie
  • vacature communicatie
  • spokesperson
  • persrelatie
  • organisatie reputatie
  • Media
  • Corporate communicatie
  • Communicatieadviseur
  • Communicatie vacatures
  • Communicatie vacature
  • Communicatie strategie
  • communicatie

Om alle zoektermen terug te laten komen in de advertentietekst is het noodzakelijk om de lijst te splitsen in drie advertentiegroepen. Idealiter verwijst iedere advertentie naar een aparte landingspagina die dezelfde termen bevat.

Meer artikelen in deze categorie