Skip navigation Menu
Extra informatie

De zoekwoordplanner – keyword planner

Het vinden van de juiste zoekwoorden is van essentieel belang bij het opzetten van Google Ads campagnes en zoekmachine optimalisatie. De zoekwoordplanner of ‘keyword planner’ helpt daarbij.

Waar vind ik de zoekwoordplanner?

De zoekwoordplanner of keyword planner is onderdeel van Google Ads en je moet dus een Ads account hebben om de tool te kunnen gebruiken. De zoekwoordplanner is het snelste te bereiken via deze rechtstreekse url: https://adwords.google.com/KeywordPlanner. Hoewel de keyword planner onderdeel is van Ads is het ook een onmisbaar instrument voor SEO!

Wat kan de zoekwoordplanner?

De Google Ads zoekwoordplanner laat zien hoe vaak een zoekwoord wordt gebruikt in een bepaald land, hoe hoog de concurrentie is in Ads en wat de kosten zijn van een Ads advertentie. Tevens laat de zoekwoordplanner in grafiekjes zien of er verschillen zijn tussen de maanden. Zo ontdek je bijvoorbeeld dat op bepaalde woorden veel meer in de zomer wordt gezocht dan in de winter. De zoekplanner combineert zo twee vroegere hulpprogramma’s die nu niet meer bestaan: De Ads Keyword Tool en de Verkeerschatter. Beide programma’s zijn vervangen door de zoekwoordplanner.

De zoekwoordplanner vervangt de keyword tool en de verkeerschatter.

Zoekwoordplanner voordelen

  • Zoekwoorden vinden. Gebruik de zoekwoordplanner voor het opzetten of verbeteren van Ads campagnes. Hoewel de tool primair bedoeld is voor Google Ads, is het ook een essentieel instrument bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Lees de praktische uitleg over het kiezen van zoekwoorden.
  • Schatting van verkeer en kosten. Op basis van het zoekwoord geeft de zoekwoordplanner een schatting van het aantal bezoekers. Daarnaast geeft de zoekwoordplanner een inschatting van de kosten van een advertentie. Lees meer over de kosten van Google Ads.
  • Zoekmachine optimalisatie. Met de zoekwoordplanner kun je de meest geschikte woorden kiezen voor de inhoud van je website als je goed gevonden wilt worden (SEO).

Wat is nieuw in de zoekwoordplanner?

De statistieken van de zoekwoordplanner verschillen van de gegevens uit de oude keyword tool. In de zoekwoordplanner wordt alleen het exacte zoekwoordtype gebruikt. ‘Exact’ betekent hier dat het zoekwoord precies op die manier is ingevoerd in Google. Varianten, meervoudsvormen en synoniemen zitten daar dus niet bij. Ook combinaties met andere zoektermen zullen niet meegeteld worden; die moet je apart onderzoeken.

Daarnaast houdt de zoekwoordplanner rekening met smartphones en tablets. Zoekopdrachten op mobiele apparaten worden standaard meegenomen in de zoekvolumes.

Grafieken met de trends in zoekvolumes

De Zoekwoordplanner laat op een prachtige visuele manier de trends zien van zoekvolumes per maand. Dat is essentiële informatie voor zoektermen die sterk variëren door seizoensinvloeden; zie afbeelding.

Google Ads

Nieuwe kolommen in de zoekwoordplanner

  • De kolom ‘Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten’ vervangt de lokale en wereldwijde zoekopdrachten uit de keyword tool. Het toont per zoekwoord het aantal zoekopdrachten voor de gekozen locatie en taal.
  • De kolom ‘gemiddelde CPC’ laat per zoekwoord zien wat een klik op een advertentie ongeveer kost.