Skip navigation Menu
Extra informatie

Keyword insertion: AdWords zoekwoorden in de advertentietekst gebruiken

Met keyword insertion van Google AdWords kan je de Google-zoekopdracht van de gebruiker terug laten komen in de AdWords-advertentie. Zoekt iemand bijvoorbeeld op ‘online marketing bureau’, dan kan met Keyword Insertion de advertentie er als volgt uit zien:

hayona advertentie

Zou ‘internet marketing bureau’ ook toegevoegd zijn als zoekwoord en iemand typt die zoekterm in, dan kan met Keyword Insertion ‘Internet Marketing Bureau’ in de titel en zichtbare url worden gebruikt.

Voordelen keyword insertion

Keyword insertion heeft een aantal belangrijke voordelen:

  • Een hogere doorklikratio: over het algemeen wordt er meer geklikt op advertenties die de zoekopdracht van de gebruiker bevatten;
  • Hogere kwaliteitsscores: de doorklikratio is een belangrijke factor die de kwaliteitsscore be├»nvloedt. Daarnaast speelt de relevantie van het zoekwoord ten aanzien van de advertentietekst een rol;
  • Lagere klikkosten: het gevolg van een betere kwaliteitsscore is dat je minder kosten per klik hoeft te betalen. Houd er rekening mee dat het zoekwoord natuurlijk goed moet aansluiten bij de producten of diensten die je biedt.

Hoe werkt keyword insertion?

Keyword insertion toepassen kan door de volgende tekst in de advertentietitel, advertentietekst of zichtbare url te plaatsen:

{Keyword:zoekwoord}

Dit gaat als volgt:

  1. Voeg zoekwoorden toe waarop je wilt dat de advertentie geactiveerd wordt;
  2. Schrijf een advertentietekst waarin alle gekozen zoekwoorden zouden passen;
  3. Voeg {KeyWord:zoekwoord} toe op de plaats waar het zoekwoord moet verschijnen in de advertentie. Het woord dat je achter ‘KeyWord:’ plaatst, wordt gebruikt wanneer de zoekopdracht langer is dan toegestaan. De hoofdletters van ‘KeyWord’ zorgen ervoor dat de zoekwoorden met een hoofdletter ingevoegd worden in de advertentie. Wil je geen hoofdletter gebruiken, typ dan ‘keyword’, met een kleine letter.

Wanneer nu gezocht wordt op een zoekwoord dat je hebt toegevoegd, wordt de advertentie getoond met daarin de zoekopdracht van de gebruiker.

Het is zelfs mogelijk om een zoekwoord terug te laten komen in een AdWords-landingspagina. Gebruik hiervoor zoekwoord={keyword} in de bestemmings-url. Vervolgens kan met behulp van een script op de pagina het zoekwoord uit de url worden uitgelezen en in de tekst van uw landingspagina worden geplaatst. Dit vereist een aanpassing door een programmeur.