Skip navigation Menu
Extra informatie

Succesvolle Adwords advertentie schrijven

Het schrijven van een effectieve Adwords advertentie is bepalend voor het succes van een campagne. Een succesvolle Adwords advertentie is relevant is voor degene die zoekt in Google, anders gezegd: Een effectieve advertentie geeft datgene weer waar de gebruiker naar op zoek is. Het is daarom belangrijk dat er overeenkomst is tussen de zoekopdracht, de advertentietekst en de pagina waarnaar verwezen wordt. Lees meer over het creëren van relevantie tussen deze drie elementen. Hieronder volgt een praktische handleiding voor het schrijven van een Adwords advertentie.

Advertentietypen

Adwords bevat meerdere advertentietypen. In dit artikel zal uitgelegd worden hoe een tekstadvertentie geschreven kan worden.

  • Tekstadvertenties
  • Beeldadvertenties (display)
  • Rich Media advertenties (display)
  • Gmail advertenties
  • Videoadvertenties (youtube)
  • In-video advertenties (youtube)
  • Lokale zoekadvertenties (Google Maps)
  • Mobiele advertenties

Beleidsregels advertenties

Een Adwords advertentie behoort aan de volgende regels te voldoen:

  • Gebruik niet meer dan één uitroepteken.
  • Gebruik correcte spelling.
  • Het basisdomein moet hetzelfde zijn als de bestemmings-URL.
  • Niet alles in HOOFDLETTERS of onnodig herhalen.
  • Superlatieven onderbouwen door derden, bijvoorbeeld ‘de nummer 1 van Nederland’.
  • Aanbiedingen vermelden op landingspagina.

Regellengte van advertenties

Een Adwords advertentie mag maximaal het volgende aantal tekens bevatten:

  • 30 tekens in kop 1.
  • 30 tekens in kop 2.
  • 80 tekens in de omschrijving.
  • 2 x 15 tekens in de zichtbare url (Het domein moet hetzelfde blijven (zonder www mag ook). Daarachter mag je zelf bepalen.

Maak zelf een Adwords advertentie aan door de volgende stappen uit te voeren:

Log in op Adwords en kies een campagne. Ga binnen de betreffende campagne naar het tabblad ‘advertenties’ en klik vervolgens op ‘nieuwe advertentie’.

Nieuwe tekstadvertentie - stap 1

Geef vervolgens de titel, beschrijvende regels, zichtbare URL en de uiteindelijke-URL van de advertentie op. Houd daarbij rekening met onderstaande tips, want deze zijn essentieel voor het schrijven van een effectieve advertentie. Door deze tips zo goed mogelijk op te volgen, wordt er relevantie gecreëerd tussen de zoekwoorden, advertentietekst en landingspagina.

  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de titel
  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de advertentietekst
  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de zichtbare URL
  • Stel de juiste uiteindelijke URL in: direct op de juiste pagina
  • Maak een call-for-action die relevant is voor je doelgroep. Bijvoorbeeld: Gratis, nu 3 voor €10, Overheidsinformatie!
  • Zorg voor overeenkomst met de landingspagina.

Nieuwe tekstadvertentie - stap 2