Skip navigation Menu
Extra informatie

Succesvolle Ads advertentie schrijven

Het schrijven van een effectieve Google Ads advertentie is bepalend voor het succes van een campagne. Een succesvolle Ads advertentie is relevant is voor degene die zoekt in Google, anders gezegd: Een effectieve advertentie geeft datgene weer waar de gebruiker naar op zoek is. Het is daarom belangrijk dat er overeenkomst is tussen de zoekopdracht, de advertentietekst en de pagina waarnaar verwezen wordt. Lees meer over het creëren van relevantie tussen deze drie elementen. Hieronder volgt een praktische handleiding voor het schrijven van een Ads advertentie.

Advertentietypen

Google Ads bevat verschillende advertentie indelingen:

  • Tekstadvertenties
  • Responsief
  • Afbeelding
  • App advertenties
  • Videoadvertenties
  • Shopping-productadvertenties
  • Shopping-showcaseadvertenties
  • Alleen bellen-advertenties

In dit artikel zal uitgelegd worden hoe een tekstadvertentie geschreven kan worden.

Beleidsregels advertenties

Google Ads heeft een streng redactioneel beleid. Het belangrijkste is dat de tekst voldoet aan hoge professionele en redactionele normen. De advertenties moeten duidelijk zijn, een professioneel uiterlijk hebben en de bestemmingspagina moet relevant, praktisch en gemakkelijk te begrijpen is.

  • Gebruik niet meer dan één uitroepteken.
  • Gebruik correcte spelling.
  • Het basisdomein moet hetzelfde zijn als de bestemmings-URL.
  • Niet alles in HOOFDLETTERS of onnodig herhalen.
  • Superlatieven onderbouwen door derden, bijvoorbeeld ‘de nummer 1 van Nederland’.
  • Aanbiedingen vermelden op landingspagina.

Update: Lees het volledige redactionele beleid bij Google Support. Klik hier voor het advertentiebeleid van Google Ads.

Regellengte van advertenties

Een Ads advertentie mag maximaal het volgende aantal tekens bevatten:

  • 30 tekens in kop 1, 2 en 3.
  • 90 tekens in beschrijving 1 en 2.
  • 2 x 15 tekens in de zichtbare URL, het domein moet hetzelfde blijven.

Maak zelf een Google Ads advertentie aan door de volgende stappen uit te voeren:

Log in op Google Ads en kies een campagne. Kies binnen de betreffende campagne de juiste advertentiegroep, ga dan naar het tabblad ‘advertenties en extensies’ en klik vervolgens op het blauwe plusje voor een nieuwe advertentie.

Tekst advertentie maken in Google Ads

Advertentie toevoegen in Google Ads

 

Geef vervolgens de titel, beschrijvende regels, zichtbare URL en de uiteindelijke-URL van de advertentie op. Houd daarbij rekening met onderstaande tips, want deze zijn essentieel voor het schrijven van een effectieve advertentie. Door deze tips zo goed mogelijk op te volgen, wordt er relevantie gecreëerd tussen de zoekwoorden, advertentietekst en landingspagina.

  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de titel
  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de advertentietekst
  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de zichtbare URL
  • Stel de juiste uiteindelijke URL in: direct op de juiste pagina
  • Maak een call-for-action die relevant is voor je doelgroep. Bijvoorbeeld: Gratis, nu 3 voor €10, Overheidsinformatie!
  • Zorg voor overeenkomst met de landingspagina.

 

Relevante tekst advertentie in Google Ads