Skip navigation Menu
Extra informatie

Verkopersbeoordelingen in Ads-advertenties

Met Google Ads is het mogelijk om een beoordeling van een verkoper weer te geven in de advertentie met sterren. Een voorbeeld:

Beoordeling in Google Ads

Deze sterren laten een advertentie in Ads meer opvallen en kunnen voor een hogere doorklikratio (CTR) zorgen.

Criteria voor weergave van sterren in Google

Google baseert verkopersbeoordelingen op diverse bronnen, waaronder:

  • Google Klantenreviews, een gratis programma die reviews van aankopen verzamelt in opdracht van verkopers. Klik hier voor meer informatie over Google Klantenreviews.
  • Verzamelde prestatiestatistieken op basis van door Google uitgevoerd onderzoek naar winkelervaringen. Sommige kwalificaties kunnen afkomstig zijn van dit onderzoek naar winkelervaringen.
  • Beoordelingen van Google Consumentenonderzoeken, een platform voor marktonderzoek dat we gebruiken om gegevens te verzamelen voor bepaalde domeinen en bedrijven.
  • Winkelreviews voor uw winkeldomein, waaronder reacties uit de verschillende onafhankelijke bronnen die hieronder worden vermeld.
  • Daarnaast neemt Google de gegevens mee van enkele onafhankelijke reviewsites. Bekijk de complete lijst hier.

Meestal worden er in een bepaald land alleen verkopersbeoordelingen weergegeven wanneer een bedrijf 100 unieke reviews uit dat land heeft en een gemiddeld waarderingscijfer van minimaal 3,5 sterren. De reviews van gebruikers in het betreffende land tellen alleen mee voor de beoordeling van het bedrijf in dat land.

Klikken op de beoordelingslink in een Ads-advertentie zijn overigens gratis. U betaalt alleen voor een klik wanneer een gebruiker op de advertentielink naar de bestemmingspagina klikt.

Verkopersbeoordelingen opnemen in advertenties met Google Shopping

Om verkopersbeoordelingen in Ads-advertenties weer te kunnen geven, is het van belang dat u reviews verzamelt van gebruikers. Wanneer er voldoende reviews beschikbaar zijn in Google Shopping, wordt uw verkopersbeoordeling weergegeven in de advertenties.

U kunt reviews verzamelen via een onafhankelijke review-website. Deze partijen bieden software om reviews te verzamelen, waarvoor bijvoorbeeld per review of per maand betaald moet worden. Naast Google Klantenreviews zijn er nog een aantal aanbieders, die wij op een rij hebben gezet. Deze aanbieders bieden software waarmee u gebruikers zelf om reviews kunt vragen:

Vaak bieden aanbieders van review-software tools die kunnen integreren met uw website. Ook kunnen uitnodigingen per mail verstuurd worden om in korte tijd veel reviews te verzamelen.

Zodra u als aanbieder voldoet aan de criteria, worden de verkopersbeoordelingen automatisch weergegeven bij uw Ads-advertenties. U kunt hiervoor verder zelf niets doen.

Google verzamelt ook reviews van websites die uit zichzelf reviews schrijven, zoals Tweakers.net. U kunt deze partijen uiteraard benaderen om hen te verzoeken uw product te reviewen. U hebt hier echter minder controle dan bij eerder genoemde aanbieders.

Tip: Vul achter de volgende URL de URL van de website of webshop in om reviews van die website te bekijken (vul bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/ in): https://www.google.com/shopping/ratings/account/lookup?q={yourwebsite}.

Zijn verkopersbeoordelingen alleen geschikt voor webshops?

Nee. Webshops met een omvangrijk productaanbod zijn de meeste gebruikte toepassing voor verkopersbeoordelingen. Echter, voor andere type producten of diensten, zoals een software-pakket of een belservice, kunt u uiteraard ook reviews inzetten. Niet alleen verbetert u de klantinteractie, u ontvangt ook waardevolle feedback van gebruikers én u kunt mooiere Ads-advertenties maken.

Tip: bekijk de Google Help over verkopersbeoordelingen