Skip navigation Menu
Extra informatie

Verkopersbeoordelingen in AdWords-advertenties

Met Google AdWords is het mogelijk om een beoordeling van een verkoper weer te geven in de advertentie met sterren. Een voorbeeld:

voorbeeld verkopersbeoordelingen adwords

Deze sterren laten een advertentie in AdWords meer opvallen en kunnen voor een hogere doorklikratio (CTR) zorgen.

Criteria voor weergave van verkopersbeoordelingen

De verkopersbeoordelingen worden door Google verzameld van review-websites en kunnen niet door uzelf worden toegevoegd. De verkopersbeoordeling wordt automatisch weergegeven wanneer aan de volgende criteria voldaan is:

  • U bent als verkoper beoordeeld op Google Shopping;
  • Uw hebt vier sterren of meer als gemiddelde beoordeling;
  • Er zijn tenminste 30 beoordelingen, waarvan 10 geschreven in de interfacetaal van de gebruiker die uw advertentie bekijkt.

Klikken op de beoordelingslink in een AdWords-advertentie zijn overigens gratis. U betaalt alleen voor een klik wanneer een gebruiker op de advertentielink naar de bestemmingspagina klikt.

Verkopersbeoordelingen opnemen in advertenties met Google Shopping

Om verkopersbeoordelingen in AdWords-advertenties weer te kunnen geven, is het van belang dat u reviews verzamelt van gebruikers. Wanneer er voldoende reviews beschikbaar zijn in Google Shopping, wordt uw verkopersbeoordeling weergegeven in de advertenties. U kunt reviews verzamelen via een onafhankelijke review-website. Deze partijen bieden software om reviews te verzamelen, waarvoor bijvoorbeeld per review of per maand betaald moet worden. We hebben enkele aanbieders voor u op een rij gezet. Deze aanbieders bieden software waarmee u gebruikers zelf om reviews kunt vragen:

Vaak bieden aanbieders van review-software tools die kunnen integreren met uw website. Ook kunnen uitnodigingen per mail verstuurd worden om in korte tijd veel reviews te verzamelen.

Zodra u als aanbieder voldoet aan de criteria, worden de verkopersbeoordelingen automatisch weergegeven bij uw AdWords-advertenties. U kunt hiervoor verder zelf niets doen.

Google verzamelt ook reviews van websites die uit zichzelf reviews schrijven, zoals Tweakers.net. U kunt deze partijen uiteraard benaderen om hen te verzoeken uw product te reviewen. U hebt hier echter minder controle dan bij eerder genoemde aanbieders.

Tip: Vul achter de volgende url de naam van de website of webshop in om reviews van die website te bekijken (vul bijvoorbeeld bol.com in): http://www.google.nl/products/seller?zmi=

Zijn verkopersbeoordelingen alleen geschikt voor webshops?

Nee. Webshops met een omvangrijk productaanbod zijn de meeste gebruikte toepassing voor verkopersbeoordelingen. Echter, voor andere type producten of diensten, zoals een software-pakket of een belservice, kunt u uiteraard ook reviews inzetten. Niet alleen verbetert u de klantinteractie, u ontvangt ook waardevolle feedback van gebruikers én u kunt mooiere AdWords-advertenties maken.

Tip: bekijk de Google Help over verkopersbeoordelingen