Google Ads kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore is een getal tussen één en tien, waarmee Ads aangeeft wat de kwaliteit van een zoekwoord is. De kwaliteitsscore is van invloed op de positie van advertenties en de kosten per klik. Als een zoekwoord een lage kwaliteitsscore heeft, moet er meer betaald worden voor een klik en krijgt de advertentie tevens een lagere positie, terwijl een hoge kwaliteitsscore de advertentiepositie opstuwt en een korting op de kosten per klik oplevert. Lees het artikel over de Ads veiling voor een duidelijke uitleg over dit mechanisme. Voor een goed begrip is het van belang om te weten welke factoren de kwaliteitsscore beïnvloeden en hoe de kwaliteitsscore verbeterd kan worden.
Waar is de Ads kwaliteitsscore terug te vinden?
De kwaliteitsscore wordt aan zoekwoorden toegekend. Er wordt dus géén kwaliteitsscore gegeven aan campagnes, advertentiegroepen of advertenties. De kwaliteitsscore is standaard niet zichtbaar, maar kan ingeschakeld worden in het menu ‘zoekwoorden’. Klik rechts bovenin op op de button ‘kolommen’. Selecteer vervolgens ‘kolommen aanpassen’ en vink in de categorie ‘kwaliteitsscore’ het vakje ‘kwaliteitsscore’ aan. Je kan hier ook de verschillende onderdelen selecteren die samen de kwaliteitsscore bepalen. Wanneer de keuze is opgeslagen wordt er een extra rij zichtbaar waarin per zoekwoord een kwaliteitsscore wordt weergegeven.
Tip: Voor de zoekwoorden in het Google Display Netwerk wordt óók een kwaliteitsscore uitgerekend!