Social media verkeer meten
Social media verkeer wordt in Google Analytics apart gemeten. De rapporten voor social media kun je terugvinden onder ‘Acquisitie>Sociaal’:
- Overzicht – samenvatting van sessies (bezoeken) en conversies die sociale media hebben opgeleverd.
- Netwerkverwijzingen – Aantallen bezoekers per social media platform (Facebook, Twitter, enzovoort).
- Bestemmingspagina’s – Pagina’s waarop bezoekers uit social media landen.
- Conversies – Informatie over conversies vanuit social media.
- Plug-ins – Informatie over het gebruik van social media knoppen op uw site.
- Gebruikersstroom – Dit rapport laat zien hoe bezoekers uit social media uw site doorlopen.
Het rapport ‘Netwerkverwijzingen’ toont het social media verkeer per netwerk (Facebook, Twitter, enzovoort).
U kunt zelf echter maatwerk rapporten samenstellen, waardoor u analyses kunt doen van alle social media verkeer. Dit kan op 4 manieren: met een geavanceerd segment, door social media verkeer te taggen, met een aangepast rapport of met een apart profiel.
Social media verkeer meten met een Geavanceerd Segment
De meest eenvoudige en snelle methode om verkeer via social media te meten in Google Analytics is via geavanceerde segmenten. Een geavanceerd segment kan worden toegepast op alle standaardrapporten. Creëer hiervoor een geavanceerd segment met de volgende instellingen:
Wanneer u klikt op toepassen, wordt het segment direct toegepast op alle standaardrapporten. U kunt nu analyseren welke pagina’s worden bekeken door bezoeken vanaf social media, hoeveel conversies dit verkeer oplevert enzovoort. Voeg eventueel aanvullende bronnen toe als u verkeer krijgt via andere social media bronnen.
Tip: Geavanceerde segmenten zijn binnen uw Google Analytics gebruikersaccount beschikbaar voor alle profielen
Social media verkeer taggen als campagne
Social media verkeer naar uw website is ook te meten via het rapport ‘Acquisitie > Campagnes‘. U kunt dit realiseren door alle links in uitingen in social media de juiste campagne-tags mee te geven.
Tip: lees hoe u campagnes kunt taggen
Social media verkeer meten met een Aangepast rapport
Met aangepaste rapporten in Google Analytics kunt een social media rapport maken dat past bij uw organisatie. We hebben een sjabloon voor een aangepast rapport voor u gemaakt. U kunt dit gebruiken voor uw eigen account. Kijk hiervoor op de pagina aangepaste rapporten downloaden.
Lees meer over de benodigde stappen om dit rapport in uw eigen account te bekijken onder ‘aangepaste rapporten delen‘.
Social media verkeer meten in een apart Google Analytics profiel met filter
Wanneer social media verkeer een substantieel deel van uw websiteverkeer vormt, kunt u overwegen om hiervoor een apart Google Analytics profiel op te zetten. Volg hiervoor de volgende stappen:
1. Creëer een nieuw Google Analytics profiel onder uw bestaande website (property);
2. Maak een nieuw filter aan voor social media verkeer: navigeer naar de instellingen van het nieuwe profiel en vervolgens naar filters:
3. Kies voor ‘Vooraf gedefinieerd filter’ > Opnemen > Verkeer van de domeinen > met: facebook|youtube|linkedin|twitter, etc. Voeg telkens een |-teken (of-teken) toe met daarachter het social media kanaal dat u wilt opnemen.