Skip navigation Menu
Extra informatie

Social media analytics met Google Analytics

Steeds meer websites maken gebruik van social media plugins, zoals Facebook Like-boxen en Tweet-knoppen. Het is de moeite waard om met Google Analytics door te meten hoe hier gebruik van wordt gemaakt (social media analytics). Dit biedt namelijk goede handvatten om betrokkenheid op je website te vergroten.

Stap 1: verwijzing naar code maken

Plaats allereerst in de <head> sectie direct na de Google Analytics tracking code (deze hoort ook in de <head> sectie te staan) het volgende script.

<!– Google Analytics Social Button Tracking –>
<script src=”http://analytics-api-samples.googlecode.com/svn/trunk/src/tracking/javascript/v5/social/ga_social_tracking.js“></script>

Stap 2: script voor Twitter plaatsen

Voor Twitter plaats je direct na bovenstaande script in de <head> sectie het volgende script.

<!– Load Twitter JS-API asynchronously –>
<script type=”text/javascript” charset=”utf-8″>
window.twttr = (function (d,s,id) {
var t, js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
if (d.getElementById(id)) return; js=d.createElement(s); js.id=id;
js.src=”//platform.twitter.com/widgets.js”; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
return window.twttr || (t = { _e: [], ready: function(f){ t._e.push(f) } });
}(document, “script”, “twitter-wjs”));

// Wait for the asynchronous resources to load
twttr.ready(function(twttr) {
_ga.trackTwitter(); //Google Analytics tracking
});
</script>

Stap 3: Facebook script plaatsen

Plaats direct na de <body> tag het volgende Facebook script

<script>
window.fbAsyncInit = function() {
FB.init({
appId      : null, // ENTER your FB App ID
//channelUrl : ‘//WWW.YOUR_DOMAIN.COM/channel.html’, // Channel File
status     : true, // check login status
cookie     : true, // enable cookies to allow the server to access the session
xfbml      : true  // parse XFBML
});

_ga.trackFacebook(); //Google Analytics tracking

};

// Load the SDK’s source Asynchronously
(function(d, debug){
var js, id = ‘facebook-jssdk’, ref = d.getElementsByTagName(‘script’)[0];
if (d.getElementById(id)) {return;}
js = d.createElement(‘script’); js.id = id; js.async = true;
js.src = “//connect.facebook.net/nl_NL/all” + (debug ? “/debug” : “”) + “.js”;
ref.parentNode.insertBefore(js, ref);
}(document, /*debug*/ false));
</script>

Stap 4: Facebook knoppen plaatsen

Plaats een Facebook knop op de volgende manier op je pagina.

<fb:like style=”margin: 0 20px 0 0″ href=”http://www.je-eigen-website-of-facebook-pagina.nl” send=”false” layout=”button_count” width=”50″ show_faces=”true”></fb:like>

Plaats een Twitter knop op de volgende manier op je pagina

<a href=”https://twitter.com/share” class=”twitter-share-button” data-count=”horizontal”>Tweet</a><script type=”text/javascript” src=”//platform.twitter.com/widgets.js“></script>

Stap 5: Statistieken bekijken

Om snel social media analytics te kunnen bekijken zou je een paar keer kunnen klikken op de Facebook en Twitter knoppen op je website. Na enige tijd kun je in Google Analytics onder Verkeersbronnen > Sociaal > Social plug-ins zien op welke knoppen er is geklikt

Meer technische documentatie over het doormeten van social media plugins (voor je internet afdeling of webbureau) kun je hier vinden: https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/gajs/gaTrackingSocial?hl=nl