Skip navigation Menu
Extra informatie

Organisch zoekverkeer

Organisch zoekverkeer in Google Analytics zijn bezoekers die op uw website gekomen zijn door in een zoekmachine een woord in te typen en op het zoekresultaat van uw website te klikken. Dit betreft bezoeken van mensen die niet via een advertentie (cpc) op uw website terecht zijn gekomen.

In het rapport Zoekopdrachten in de Search Console ziet u een overzicht van zoekwoorden. U kunt de volgorde van de zoekwoorden sorteren op klikken, vertoningen, CTR en de gemiddelde positie om relevante vergelijkingen te maken.

Zoekwoorden zonder bedrijfsnaam

Om het effect van zoekmachine optimalisatie goed te kunnen meten, is het belangrijk om zogenaamd ‘non-branded verkeer’ te meten. Dit betreft zoekwoorden waarin (een variant van) de bedrijfsnaam niet gebruikt is.

Kies ‘Geavanceerd > Uitsluiten > Zoekwoord > Bevat > ‘Uw bedrijfsnaam’ en klik op toepassen. U ziet nu alle zoekwoorden van bezoekers die via termen zonder uw bedrijfsnaam op uw website zijn terecht gekomen.
Uitsluiten bedrijfsnaam in zoekopdracht Google Analytics
Voeg aanvullende zoekwoorden toe met andere spelvarianten van uw organisatienaam.

Organisch zoekverkeer sorteren op bouncepercentage

Wanneer u wilt analyseren hoe relevant het organisch zoekverkeer is, kunt in het overzicht ‘Organische Zoekwoorden’ sorteren op bouncepercentage. De zoekwoorden worden nu van het hoogste naar het laagste bouncepercentage gesorteerd. Echter, u zult zien dat er ook zoekwoorden tussen staan die slechts één bezoek hebben opgeleverd met een 100% bounceratio. Indien u wilt weten wat de bouncepercentages zijn van uw belangrijkste zoekwoorden, kiest u Sorteertype > Gewogen. Google Analytics sorteert de kolom Bouncepercentage nu op relatief bouncepercentage, waarbij de factor ‘aantal bezoeken’ mede de sortering bepaalt.

Bestemmingspagina per zoekwoord bekijken

Om te analyseren op welke pagina bezoekers terecht komen bij welke zoekwoorden, selecteert u in het overzicht van zoekwoorden bij ‘Secundaire Dimensie’ de dimensie ‘bestemmingspagina’:

U ziet vervolgens per zoekwoord de verschillende bestemmingspagina’s.

Vergelijk organische zoekwoorden op resultaat

Voor een vergelijking van resultaten voor organisch zoekverkeer, kunt u navigeren naar het rapport voor organisch zoekverkeer en vervolgens naar de tab ‘Doelset 1’ (of andere Doelsets):

Uiteraard moeten conversiedoelen wel ingericht zijn om hier rapporten te kunnen zien.