Skip navigation Menu
Extra informatie

Organisch zoekverkeer

Organisch zoekverkeer in Google Analytics zijn bezoekers die op uw website gekomen zijn door in een zoekmachine een woord in te typen en op het zoekresultaat van uw website te klikken. Dit betreft bezoeken van mensen die niet via een advertentie (cpc) op uw website terecht zijn gekomen.

In het rapport Zoekopdrachten in de Search Console ziet u een overzicht van zoekwoorden. U kunt de volgorde van de zoekwoorden sorteren op klikken, vertoningen, CTR en de gemiddelde positie om relevante vergelijkingen te maken.

Zoekwoorden zonder bedrijfsnaam

Om het effect van zoekmachine optimalisatie goed te kunnen meten, is het belangrijk om zogenaamd ‘non-branded verkeer’ te meten. Dit betreft zoekwoorden waarin (een variant van) de bedrijfsnaam niet gebruikt is.

Kies ‘Geavanceerd > Uitsluiten > Zoekwoord > Bevat > ‘Uw bedrijfsnaam’ en klik op toepassen. U ziet nu alle zoekwoorden van bezoekers die via termen zonder uw bedrijfsnaam op uw website zijn terecht gekomen.
Uitsluiten bedrijfsnaam in zoekopdracht Google Analytics
Voeg aanvullende zoekwoorden toe met andere spelvarianten van uw organisatienaam.

Organisch zoekverkeer sorteren op bouncepercentage

Wanneer u wilt analyseren hoe relevant het organisch zoekverkeer is, kunt u in Analytics pagina’s sorteren op bouncepercentage. De pagina’s worden nu van het hoogste naar het laagste bouncepercentage gesorteerd. Voor organisch zoekverkeer kunt u dat als volgt doen:

  1. Ga naar het rapport ‘Gedrag > Site-content > Alle pagina’s.
  2. Klik links boven de tabel op ‘Secundaire dimensie’ en zoek naar/selecteer ‘Bron/medium’.
  3. Klik rechts boven de tabel naast het zoekveld op ‘Geavanceerd’.
  4. Selecteer in het groene veld de dimensie ‘Bron/medium’. Richt daarna het volgende filter in: Opnemen > Bron/medium > Komt precies overeen > google / organic. Nu zie je hoe vaak je pagina’s door organisch zoekverkeer zijn bekeken.
  5. Klik vervolgens in de tabel op ‘Bouncepercentage’. Nu kunt u zien welke pagina’s op uw website het hoogste bouncepercentage hebben.

Echter, u zult zien dat er ook pagina’s tussen staan die slechts één bezoek hebben opgeleverd met een 100% bounceratio. Indien u wilt weten wat de bouncepercentages zijn van uw belangrijkste pagina’s kiest u Sorteertype > Gewogen. Google Analytics sorteert de kolom bouncepercentage nu op relatief bouncepercentage, waarbij de factor ‘aantal bezoeken’ mede de sortering bepaalt.

Organisch zoekverkeer sorteren op bouncepercentage

Zoekwoorden per bestemmingspagina

Om te analyseren op welke zoekwoorden uw bestemmingspagina’s worden gevonden, klikt u in het rapport ‘Acquisitie > Search Console > Bestemmingspagina’s’ in de tabel op een pagina. Vervolgens krijgt u te zien op welke zoekwoorden die pagina wordt gevonden.

Zoekopdrachten per bestemmingspagina

Resultaten organisch zoekverkeer bekijken

Voor een vergelijking van resultaten voor organisch zoekverkeer, kunt u navigeren naar het rapport Acquisitie > Search Console > Bestemmingspagina’s’. Rechts in de tabel ziet u een kolom met conversies staan. Hiermee kunt u per bestemmingspagina de resultaten zien.

Resultaten per bestemmingspagina
Uiteraard moeten conversiedoelen wel ingericht zijn om hier rapporten te kunnen zien.