Direct verkeer
Direct verkeer in Google Analytics betekent: alle bezoekers die direct op uw website terecht zijn gekomen. Dit betreft dus niƩt bezoekers die via een zoekmachine, advertentie, verwijzende site of campagne op uw website terecht zijn gekomen.
Wanneer wordt een bezoek gezien als direct verkeer?
Bezoeken worden o.a. gezien als direct verkeer, wanneer:
- Uw website-adres rechtstreeks wordt ingetypt in de adresbalk van de browser;
- Uw website via een favorieten-link in de browser wordt bezocht;
- Iemand uw website als startpagina heeft ingesteld en de browser opent;
- Iemand vanaf een document op de eigen computer een link aan klikt, bijvoorbeeld een link vanuit Word of Outlook;
- Een bezoeker met behulp van een RSS-feed vanaf een lokaal programma op uw website komt.
Direct verkeer taggen
Bezoekers die via een lokale link (zoals Outlook) op uw website terecht komen, behoren in principe tot verwijzingsverkeer. Het is daarom raadzaam om alle links die terugkomen in mails, documenten, QR-codes, feeds of andere uitingen, goed te taggen. U kunt dit doen door campagne-parameters mee te geven. Dit bezoek wordt dan niet langer als ‘direct verkeer’ gemeten, maar als verkeer via ‘Campagnes’.
Tip: lees hoe u campagnes kunt doormeten met Google Analytics
Hoe kan het dat ik veel direct verkeer heb?
Wanneer het percentage direct verkeer op uw website naar uw inzicht relatief hoog is, kunt u onderzoeken waar dit mee te maken heeft. Mogelijke oorzaken zijn:
- U hebt een bekende en makkelijk te onthouden domeinnaam;
- U en/of uw medewerkers bekijken zelf vaak de website vanuit verschillende locaties. Zorg ervoor dat uw eigen IP-adres is uitgesloten van bezoek;
- U hebt veel vernieuwende content die via RSS- of soortgelijke kanalen verspreid wordt en via lokale programma’s benaderbaar is.