Skip navigation Menu
Extra informatie

Direct verkeer in GA4

Direct verkeer in Google Analytics betekent: alle bezoekers die direct op je website terecht zijn gekomen, en niét via een zoekmachine, advertentie, verwijzende site of campagne.

Maar pas op: heel vaak worden bezoekers onterecht toegekend aan direct verkeer! Wil je weten of de statistieken van jouw website wel kloppen? Dit artikel geeft het antwoord!

Wat is direct verkeer in Analytics?

Echt direct verkeer bestaat uit de volgende bezoeken:

  • Iemand typt het volledige website-adres in de adresbalk van de browser;
  • Iemand bezoekt je website via de favorieten in de browser;
  • Iemand heeft in de browser je website als startpagina ingesteld.

Direct verkeer kan hoog zijn bij grote organisaties als de medewerkers vaak de eigen website bezoeken. Of als je organisatie zo bekend is dat terugkerende bezoekers direct naar je website gaan. Maar dat is lang niet altijd de echte reden.

Waarom is het directe verkeer in GA4 hoger dan verwacht?

In het rapport sessiebron/medium van Analytics is het aandeel direct verkeer goed te zien. Normaalgesproken is dat een klein deel van de bezoekers, maar in veel gevallen is het veel hoger dan verwacht. Wanneer het directe verkeer één van de grootste verkeersbronnen is, dan mag je ervan uitgaan dat er iets niet goed gaat!

In Google Analytics wordt namelijk elk bezoek waarvan de verkeersbron niet duidelijk is, toegekend aan direct verkeer. Met andere woorden; als GA4 niet weet waar een bezoeker vandaan komt, dan wordt het direct verkeer, terwijl dat lang niet altijd klopt! Meestal is het eigenlijk verwijzend verkeer.

Het gevolg is dat de statistieken van je website niet betrouwbaar zijn en je niet kunt meten wat bijvoorbeeld je campagnes of email marketing opleveren. Gelukkig is dat op te lossen!

De oorzaken van veel direct verkeer

Er zijn veel redenen waarom het aandeel direct verkeer te hoog kan zijn. In de volgende situaties worden bezoekers onterecht toegekend aan direct verkeer:

  1. Een hyperlink delen via chat, whatsapp, Messenger, Skype, Teams, Google Meet, Zoom, etc.
  2. Advertenties in sociale media zonder UTM codes
  3. Linkjes in email (nieuwsbrieven) zonder UTM codes
  4. Linkjes in documenten (pdf, Word, etc.) zonder UTM codes
  5. Hyperlinks waar een 302 redirect op staat
  6. Verkeerde of ‘gestapelde’ 301 redirects
  7. Verkorte urls met een 302 redirect of een verkeerd ingestelde 301
  8. Het gebruik van rel=“norereffer” in hyperlinks
  9. Linkjes van https naar http
  10. Oude externe of interne hyperlinks naar http
  11. Geen of foute trackingcode van GA4 op landingspagina’s
  12. Een verkeerd geïmplementeerde cookiebanner
  13. Een verkeerd ingericht Headless CMS of een SPA (single page application)
  14. Cross-domain tracking staat verkeerd ingesteld
  15. Caching staat op een te lange periode
  16. Bezoekers die Adblockers gebruiken
  17. Een fout in de datalayer of datafilters als Analytics via tagmanager is ingericht
  18. GA4 ‘Identiteit voor Rapportage’ is ingesteld op ‘Apparaatgebaseerd’ (niet aanbevolen)
  19. Bezoekers via een RSS-feed vanaf een lokaal programma

Verwijzend verkeer en campagnes

Twijfel je of het aandeel direct verkeer in GA4 wel klopt? Gebruik dan bovenstaande lijst als checklist. De nummers 1-5 komen het meest voor, maar het is goed om alle punten even langs te lopen. Misschien hheb je meer verwijzend verkeer of werken e campagnes beter dan je denkt!

De oplossing: taggen met UTM codes

Bezoekers die via een externe link op je website terecht komen, horen niet thuis bij direct verkeer, maar bij verwijzend verkeer. Of bij campagnes, email marketing, offline advertenties, etc. Het is daarom noodzakelijk om alle hyperlinks in emails, documenten, QR-codes, feeds, advertenties of andere uitingen, goed te taggen met UTM codes.

Hiermee voeg je parameters toe aan de URL die ervoor zorgen dat Google Analytics precies begrijpt waar de bezoeker vandaan komt en deze niet bij het directe verkeer komt, maar in de juiste categorie verwijzend verkeer.

Gebruik de URL Builder

Met de URL Builder kun je heel gemakkelijk je eigen UTM codes aan de url toevoegen! Zorg voor logische namen als parameters en maak intern afspraken dat iedereen dezelfde namen gebruikt, anders worden de rapporten in GA4 onoverzichtelijk.

Belangrijk: gebruik nooit UTM codes voor interne linkjes!

Tip: lees hoe je campagnes kunt doormeten met Google Analytics

Wat zeggen de cijfers?

Waarom werkt je marketing goed? En waarom soms ook niet? Statistiekenanalyse is een onmisbaar onderdeel in iedere marketingstrategie. Dankzij data-analyse kun je optimaliseren, bijsturen, gegronde keuzes maken en meer effect behalen. Onze marketeers helpen je daarbij.