Skip navigation Menu
Extra informatie

Banners doormeten met Google Analytics

Wanneer je banners in Google Analytics wilt doormeten die je niet beheert via Google Ads (banners via Ads worden automatisch gerapporteerd in Google Analytics) moeten er een aantal simpele codes aan worden toegevoegd. Dit geldt ook voor e-mailnieuwsbrieven met verwijzingen naar je website. In dit artikel leggen we uit hoe je dit kunt doen.

Een banner bestaat uit twee onderdelen:

  1. Een afbeelding of flash animatie
  2. Een link naar een website waar bezoekers naar toe gaan als ze op de banner klikken.

Om banners goed te kunnen doormeten in Google Analytics moeten er een aantal extra codes worden toegevoegd aan de link. Dit kan heel eenvoudig worden gedaan met behulp van de Google URL Builder.

Een handige extensie voor Chrome is de Google Campaign URL Builder. Met deze extensie kun je heel snel en gemakkelijk labels toevoegen aan een link.

Google Campaign URL Builder

Google Campaign URL Builder

In de URL Builder van Google kunnen een aantal velden worden ingevuld. Allereerst vul je in naar welke site of specifieke pagina je wilt linken met de banner of vanuit een e-mailnieuwsbrief. De velden daaronder geven aan hoe een klik gerapporteerd wordt in Google Analytics. De velden ‘Campagnebron’ en ‘Campagnemedium’ worden weggeschreven in het Google Analytics rapport Verkeersbronnen > Bronnen > Alle Verkeer. Het veld ‘Campagnenaam’ wordt weggeschreven in het rapport Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes. Het is belangrijk om duidelijke benamingen in te voeren in de velden.

  • Campagne bron: vul hier in op welke site de banner staat, bijvoorbeeld nu.nl. Wanneer het om een e-mailnieuwsbrief gaat, kun je hier bijvoorbeeld ‘e-mailnieuwsbrief’ invullen.
  • Campagnemedium: vul hier in om wat voor type verwijzing het gaat, bijvoorbeeld ‘banner 120×600’ of ‘tekstlink x’
  • Campagnenaam: vul hier de volledige naam van de campagne in

De overige velden zijn niet verplicht.

Zodra je de velden hebt ingevuld klik je op ‘Verzenden’. In het veld daaronder verschijnt een nieuwe URL. Deze URL is veel langer en ingewikkelder dan de URL die je helemaal bovenaan in het formulier hebt ingevuld. Het lijkt daarom dat deze URL niet gaat werken of naar een verkeerde pagina gaat leiden. Dat is echter niet geval. Test het zelf door de URL te knippen en te plakken in je browser. De URL leidt je keurig naar de website of pagina die je in het bovenste veld in het formulier hebt ingevoerd. Je browser negeert alle extra labels die in de URL staan. Google Analytics pikt deze labels echter wel op en zal het keurig wegschrijven in je Google Analytics rapportages.

Nu kan je zien hoeveel mensen op de banner hebben geklikt en op je site zijn terechtgekomen. Ook kun je op deze wijze doormeten hoeveel conversies de banner oplevert.