Skip navigation Menu
Extra informatie

Hoe komen bezoekers op mijn website?

Met Google Analytics kun je eenvoudig achterhalen waar je bezoekers vandaan komen. Het antwoord op de vraag ‘Hoe komen bezoekers op mijn website?’ vind je in het rapport verkeersbronnen. Naast het aantal bezoekers per verkeersbron, laat dit rapport ook zien wat de ‘kwaliteit’ is van bezoekers. Bij kwaliteit kun je bijvoorbeeld denken aan de gemiddelde tijd op de site, bekeken pagina’s of behaalde conversies.

Tip: Ontdek hoe bezoekers op je website komen: Analyseer je verkeersbronnen.

Waar vind ik het rapport voor verkeersbronnen?

  1. Meld je aan bij Google Analytics via analytics.google.com.
  2. Ga naar de dataweergave van je website
  3. Selecteer in het menu aan de linkerkant Acquisitie > alle verkeer > bron/medium

In het volgende scherm staat een overzicht van verkeersbronnen die bezoekers hebben geleid naar de website, of anders gezegd: Een overzicht dat laat zien hoe bezoekers op de website zijn gekomen. Enkele veelvoorkomende bronnen zijn:

  1. google / organic  // Dit zijn bezoekers die via de onbetaalde resultaten van Google zijn binnengekomen.
  2. (direct) / (none) // Bezoekers die de naam van de website invoerden in hun browser.
  3. google / cpc // Bezoekers die via een betaald zoekresultaat van Google zijn binnengekomen. Dit zijn Google Adwords advertenties.
  4. websitenaamX.nl / referral // Alle website-URL’s die gevolgd worden door / referral verwijzende websites. Bezoekers hebben op de betreffende website een link of plaatje aangeklikt die leidde naar deze website.

Tip: Lees meer over het verschil tussen bezoeken en bezoekers.