Skip navigation Menu
Extra informatie

Periodes vergelijken in Google Analytics

Google Analytics biedt de mogelijkheid om periodes te vergelijken. Hiermee kan eenvoudig het effect worden gemeten van nieuwsbrieven, Google Ads campagnes, aanpassingen aan de website, advertenties in een vakblad, noem maar op. Hieronder wordt uitgelegd hoe dit in de praktijk werkt.

Hoe vergelijk ik periodes?

Periodes vergelijken kan op veel manieren toegepast worden, van ‘gewone’ rapportages als het bezoekers overzicht tot dashboards en aangepaste rapporten. Bedenk vooraf welke vraag u wilt beantwoorden. Wilt u bijvoorbeeld weten of het aantal bezoekers in de afgelopen maand is gestegen? Ga dan naar het tabblad bezoekers. Of wilt u weten hoe uw Google Ads campagne het doet ten opzichte van vorig jaar? Klik dan in het menu op ‘advertenties’. In het voorbeeld hieronder wordt de volgende vraag beantwoord: “Nemen mijn bezoekersaantallen toe?”

Stap 1. Klik in het menu op het uitklapvenster bij de datum.
Stap 2. Selecteer de periode die u wilt vergelijken.
Stap 3. Vink ‘periodes vergelijken’ aan.
Stap 4. Analytics zal een periode met dezelfde lengte kiezen, direct vóór en aansluitend op de geselecteerde periode. Als de maand december gekozen wordt, dan zal Analytics zelf de periode november selecteren. Het is mogelijk om de periodes naar wens aan te passen. Ook hoeven de periodes in lengte niet hetzelfde te zijn, maar houd er dan rekening mee dat de vergelijking ook wat scheef gaat lopen.

Het vergelijken van periodes in Google Analytics

Stap 5. Nadat de periodes geselecteerd zijn gebeuren er twee dingen. In de grafiek worden twee lijnen weergegeven, voor elke periode één. Gebruik de grafiek voor het herkennen van trends.  In het voorbeeld hierboven is te zien dat de maand mei ongeveer hetzelfde presteerde als april.

In de tweede plaats worden de verschillen tussen december en november in kleur weergegeven. Gebruik deze informatie om in detail vast te stellen of er iets is veranderd.

Het vergelijken van periodes in Google Analytics statistieken