Skip navigation Menu
Extra informatie

Zoekwoordenonderzoek voor SEO

Een zoekwoordenonderzoek vormt de eerste en belangrijkste fase van zoekmachine optimalisatie. Omdat u iedere pagina van uw website slechts op één thema kunt optimaliseren zult u keuzes moeten maken. Onderaan dit artikel vindt u een handige download met een sjabloon voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Het kiezen van de juiste zoekwoorden kunt u het beste doen volgens een aantal stappen:

  1. Kies uw belangrijkste producten of diensten en beschrijf deze in zo weinig mogelijk woorden;
  2. Beschrijf de reden waarom uw doelgroep deze producten of diensten zou kopen;
  3. Bekijk websites van concurrenten en de woorden die zij gebruiken;
  4. Kijk in de webmaster hulpprogramma’s (Search Console) op welke zoekwoorden uw website nu al goed gevonden wordt;
  5. Maak een eerste lijst van zoekwoorden;
  6. Gebruik Google Suggest (Autocomplete) om ideeën voor zoekwoorden te vinden;
  7. Download het sjabloon onderaan dit artikel om de zoekwoorden op te slaan en te analyseren;
  8. Gebruik de Google zoekwoordplanner om voor ieder woord het zoekvolume per maand te bepalen;
  9. Bekijk de suggesties die de keyword planner geeft om te zien of daar goede alternatieven bij zitten;
  10. Markeer in de lijst de meest interessante woorden, waarbij u zich afvraagt of uw doelgroep die woorden ook gebruikt;
  11. Maak een nulmeting: bepaal voor die eerste selectie uw huidige positie in Google met de rankchecker of een andere tool en de pagina die door Google daarop is geïndexeerd;
  12. Kijk in Analytics hoeveel bezoeken u gemiddeld per maand krijgt op dat woord en vergelijk dat met het volume uit de keyword tool;
  13. Maak een definitieve keuze en optimaliseer voor ieder woord een pagina.

Op deze manier gebruikt u het zoekwoorden onderzoek om voor elke pagina één focus zoekwoord te kiezen en daar alle belangrijke SEO onderdelen van die pagina op af te stemmen.

De ‘long tail’ is de essentie van het zoekwoorden onderzoek

Het ‘geheim’ van goed kiezen is dat u niet in alle gevallen de zoekwoorden moet gebruiken waar heel veel (tienduizenden of meer dan honderdduizend keer) op gezocht wordt. Dergelijke zoekwoorden, zoals ‘lease’ in het onderstaande voorbeeld zijn vaak zeer concurrerend. Besef goed dat vrijwel alleen maar geklikt wordt op de eerste vijf zoekresultaten. Alleen als u op alle SEO onderdelen beter scoort dan concurrerende websites maakt u kans om bezoekers naar uw website te krijgen. Wees realistisch en vraag u af of dat mogelijk is. Bovendien krijgt u bij dergelijke algemene zoekwoorden ook veel bezoekers die eigenlijk naar iets anders op zoek zijn. Het is daarom belangrijk om in dergelijke situaties combinaties van zoekwoorden te kiezen uit het zoekwoorden onderzoek die zowel een goed zoekvolume hebben, maar ook de beste kansen bieden om de juiste bezoeker op de site te krijgen. Van dergelijke woorden wordt ook wel gezegd dat ze in de ‘long tail’ zitten. Met deze zoekwoorden maakt u meer kans om hoog in de zoekresultaten te komen en is de kans op conversie veel groter (zie afbeelding).

De ‘Long Tail’ in zoekmachine optimalisatie

 

Zoekwoorden onderzoek is marktonderzoek

Wanneer u gebruik maakt van de juiste instrumenten zoals Google Analytics, de keyword tool, Google Search Console (de webmaster tools) en andere SEO instrumenten, dan is het zoekwoordenonderzoek een serieus marktonderzoek op het internet. Het aardige is dat de kosten voor een goed zoekwoordenonderzoek relatief laag zijn, zeker als u het vergelijkt met ‘gewone’ marktonderzoeken. En wat nog mooier is; een goed uitgevoerd zoekwoordenonderzoek levert altijd iets op en de resultaten zijn keihard meetbaar.

Download het sjabloon voor uw eigen zoekwoorden onderzoek

Onderstaande link bevat een Excel bestand met daarin een model voor een goed zoekwoorden onderzoek van Marketinglynx. Heeft u nog vragen dan kunt u contact met ons opnemen.

Zoekwoorden onderzoek template