Skip navigation Menu
Extra informatie

Gevonden worden in Google

Er zijn twee methoden waarmee websites gevonden worden in Google:

  1. Organische zoekresultaten: geen betaling
  2. Gesponsorde resultaten: wel betaling

Beide vormen zijn relevant voor de zoeker en bieden belangrijke uitgangspunten om beter gevonden te worden in Google. Om een goede positie te krijgen in de onbetaalde, organische zoekresultaten moet een website geoptimaliseerd worden voor zoekmachines. Dergelijke zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO (search engine optimization) genoemd en is gericht op het realiseren van een hoge positie in Google. Zoekmachine optimalisatie heeft meestal resultaat op de (middel)lange termijn en afhankelijk van de concurrentie is het niet altijd mogelijk om hoge posities te krijgen.

Alleen hoge posities tellen

Heel kort door de bocht gezegd levert SEO alleen resultaat op als uw website bij de top 5 staat in Google. Op lagere posities wordt bijna niet meer geklikt. Daarmee is echter niet alles gezegd, omdat de zoekresultaten kunnen verschillen per computer, afhankelijk van regio en persoonlijke voorkeuren. Streef in ieder geval naar een positie op de eerste pagina. Een positie op de tweede pagina of nog lager levert helaas niets op. Kies daarom met zorg de juiste woorden en combinaties van woorden. Een zoekwoorden onderzoek is daarvoor essentieel.

Gevonden worden in Google met advertenties

De tweede methode, gevonden worden in Google via gesponsorde resultaten, werkt sneller dan SEO. Wanneer een advertentie is aangemaakt, wordt deze na ongeveer 15 minuten zichtbaar in Google. Adverteren in Google werkt via het advertentieplatform Google Ads; dit advertentiesysteem is gratis in gebruik en vergt in principe geen instapkosten. In het artikel over Google Ads wordt nader ingegaan op de voordelen ervan.

Soms is adverteren een goede aanvulling op SEO, met name als het moeilijk is om hoge posities te krijgen op woorden waar u per se op gevonden wilt worden.