Skip navigation Menu
Extra informatie

H tags belangrijk voor vindbaarheid

H tags zijn korte stukjes tekst die in de HTML broncode zijn opgemaakt als een kop(je), ook wel ‘heading’ genoemd. De gewone websitebezoeker ziet niets bijzonders aan de tekst, maar zoekmachines die de pagina indexeren en opslaan zien het wel en gebruiken de H tags om te bepalen waar de pagina over gaat. Daarbij wordt de logica gehanteerd dat de tekst die in een H tag staat belangrijker is dan gewone tekst. Als webredacteur moet je dan ook gebruik maken van dat principe.

Het toepassen van H tags

H tags zijn genummerd; op de meeste websites vinden we H1 t/m H4. Iedere pagina heeft één H1; meer hierover in het artikel over de H1. Een goede tekst bestaat uit alinea’s en boven iedere alinea staat een kopje waarin het belangrijkste thema van de alinea wordt samengevat. Dit kopje boven een paragraaf wordt opgemaakt als een H2. Het belangrijkste zoekwoord van de pagina moet uiteraard in de H1 staan, maar daarnaast ook nog een keer in een H2. In veel gevallen zijn H3, H4 en H5 niet nodig.

Teveel H tags

Veel websitebouwers zetten een website helemaal vol met H tags omdat ze denken dat een pagina daardoor beter gevonden wordt. Het tegendeel is echter waar. Als er heel veel H tags op een pagina staan met allerlei verschillende soorten teksten, dan is daar voor een zoekmachine geen centraal zoekwoord of thema uit te halen, met als gevolg dat de pagina als niet relevant voor belangrijke zoektermen wordt gezien. Zet daarom alleen H tags in het content gedeelte van de website en vermijd H tags in de rest van de website zoals het menu, widgets en andere tekstelementen.

Om na te gaan welke H tags je eigen website bevat kun je een aantal handige SEO instrumenten gebruiken.