Waarom zoekmachine optimalisatie?
Het realiseren van een goede positie in Google met zoekmachine optimalisatie (SEO) wordt steeds belangrijker. Dat blijkt uit diverse onderzoekscijfers (bron:Nielsen/Netrating):
- 61% van de internetgebruikers begint zijn zoektocht met een zoekmachine
- 81% van de internetgebruikers geeft te kennen dat zoeken via zoekmachines de beste manier is om websites te vinden
- 90% van de internetgebruikers kijkt niet verder de eerste 30 resultaten
- 70% klikt op één van de eerste 3 resultaten
De genoemde cijfers zijn van 2010. Het gebruik van zoekmachines heeft de laatste tijd een enorme vlucht genomen. Het is daarom aannemelijk dat de genoemde cijfers op dit moment nog hoger liggen. Daarnaast ligt ook de conversie van adverteren via zoekmachines structureel hoger dan andere vormen van online adverteren zoals gewone banners. Het marktaandeel van Google in Nederland onder de zoekmachines is ongeveer 90%. Wanneer er dus gesproken wordt over zoekmachine optimalisatie dan wordt daar eigenlijk Google optimalisatie mee bedoeld.
De hoge conversieratio’s dragen bij aan de bevinding dat SEO een hoge return-on-investment (ROI) heeft. Zoekmachine optimalisatie levert niet alleen een hoger rendement ten opzichte van de beproefde kanalen als print, radio en TV; het blijkt tevens één van de meest rendabele vormen van online marketing te zijn.