URL tags filteren met Google Webmaster tools
Met tools als de URL-builder is het mogelijk om tags mee te geven aan een link. Statistiekprogramma’s als Google Analytics kunnen de tags uitlezen en deze vervolgens in de rapportaten verwerken. Een link met tags kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:
domein.html?utm_source=tla&utm_medium=cpc&utm_term=seo-blog
Google herkent deze tags in een link en zal een URL niet op die manier opnemen in de zoekresultaten. Doorgaans ontstaan er dus geen problemen als er tags worden toegevoegd aan links. Dit is te controleren door in te loggen op Google Webmaster Tools.
Klik in Webmaster Tools in het linkermenu op ‘site configuration’ en vervolgens op ‘URL parameters’. In het volgende scherm wordt een overzicht gegeven van alle parameters die Google gedetecteerd heeft. Google zal de meeste tags automatisch filteren, om te voorkomen dat een verkeerde URL-variant geïndexeerd wordt. Bijvoorbeeld: Google zal de bovenstaande link filteren, zodat de pagina ’test.html’ geïndexeerd wordt in plaats van test.html?utm_source=tla&utm_medium=cpc&utm_term=seo-blog.
Mocht Google onverhoopt een verkeerde URL-variant hebben geïndexeerd, maak dan gebruik van een 301-verwijzing.