Skip navigation Menu
Extra informatie

404-foutmeldingen opsporen met Google Analytics

Wanneer een link verwijst naar een pagina die niet meer bestaat, krijgt de bezoeker een 404-foutmelding te zien. Helaas is het niet altijd te voorkomen dat een kapotte link over het hoofd gezien wordt. Google Analytics biedt een vangnet waarmee 404-foutmeldingen getraceerd kunnen worden. Het is namelijk mogelijk om een aangepaste melding in te stellen die automatisch een e-mail verstuurd wanneer een bezoeker op een 404-pagina terechtkomt.

404 pagina voorbeeld

Waarschuwing instellen voor 404-foutmeldingen

  1. Meld je aan bij Google Analytics via http://analytics.google.com.
  2. Klik op de button beheerder links onderin het scherm.
  3. Kies een account, webproperty en de juiste weergave.
  4. Klik onder de kolom weergave op ‘aangepaste meldingen‘, gevolgd door ‘+ nieuwe melding‘.
  5. Geef een logische naam aan de aangepaste melding, bijvoorbeeld ‘404-foutmelding website X’. Dit veld bepaalt hoe de melding in de mailbox weergegeven wordt.
  6. Kies bij ‘toepassen op’ eventueel nog extra weergaven waarbij de melding ingesteld dient te worden.
  7. Selecteer bij periode ‘dag’ en vink ‘Stuur mij een e-mail wanneer deze melding wordt geactiveerd’ aan. Voeg eventuele extra e-mailadressen toe waar de melding moet binnenkomen.
  8. Klik op het groene blok (dimensie) voor paginatitel. Bekijk nu hoe de 404 pagina eruit ziet. Wanneer er ‘404’ in de title-tag van de 404-pagina staat, kies je voor paginatitel . Wanneer er in de URL404 staat kies je voor Paginatitel.
  9. Klik ‘voorwaarde’ open en selecteer ‘bevat’
  10. Vul bij ‘waarde’ de term 404 in.
  11. Klik op het blauwe blok (statistiek) en selecteer ‘paginaweergaven’
  12. ‘Voorwaarde’ moet hier op ‘is groter dan’ staan.
  13. Voer bij ‘waarde’ het getal 0 in.
  14. Voltooi de melding door te klikken op de button ‘melding opslaan’.

https://www.interpedia.nl/analytics/inhoud/404-foutmelding