Skip navigation Menu
Extra informatie

Het belang van de title tag voor SEO

Een title tag is de tekst die bij het bezoeken van een website verschijnt in het tabblad van uw browser. Zoekmachines zoals Google gebruiken de title tag als blauwgekleurde titel in de zoekresultaten. De title tag is daarom het meest zichtbare onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO).

Google snippet

Voorbeeld van een goede title tag en meta description.

Een voorbeeld van een title tag ziet u in deze afbeelding (de bovenste blauwe regel).

Daarnaast is de title tag ook zichtbaar helemaal boven in uw scherm, in de rand van uw browser, ook wel browserbalk genoemd of in het tabblad van de browser. Wat veel mensen echter niet weten, is dat u de inhoud van deze title tag zelf kunt bepalen! Doet u dat niet, dan mist u een kans om meer bezoekers naar uw website te krijgen.

In de broncode ziet de title tag er als volgt uit:  <title>Wervende zin met het zoekwoord</title>

Met een goede title tag hoger in Google

Een goede title tag voor SEO bevat altijd het zoekwoord waarop die pagina gevonden moet worden. In het plaatje hierboven is dat de term ‘AdWords training’. Op basis van een aantal onderdelen van de pagina bepaalt Google hoe relevant de pagina is voor een bepaald zoekwoord. De title tag is één van die onderdelen. Het zoekwoord in de title tag verhoogt de relevantie en zorgt ervoor dat uw website hoger in Google komt te staan!

Lengte van de title tag

Over de lengte van title tags wordt veel gediscussieerd. Een harde regel voor het aantal karakters is echter niet precies te geven, omdat Google de lengte meet in pixels en niet in aantal karakters of aantal woorden. Als vuistregel werd tot halverwege 2016 het aantal van 56 tekens gehanteerd; daarmee zat je in 99% van de gevallen goed.

Gedurende 2016 heeft Google echter geëxperimenteerd met langere title tags en meta descriptions. Na die testen is de lengte van de title tag definitief langer geworden! Het uitgangspunt is nu 65 – 70 karakters, waarbij 72 het maximum lijkt te zijn. Een zin met veel brede letters zoals de hoofdletters W en de A is eerder te lang dan een zin met veel smalle letters zoals de ‘i’ of de ‘l’.

Probeer de grens op te zoeken, maar er niet overheen te gaan; een te korte title tag wordt vaak door Google aangevuld en een te lange title tag wordt afgebroken (drie puntjes). Hieronder ziet u daarvan twee voorbeelden. Soms wordt een title tag zelfs volledig vervangen door een tekst die Google zelf beter (=relevanter) vindt.

Title Tag Afgebroken

Het laatste woord van de title tag ‘Natuurreizen’ is net iets te lang waardoor het hele woord wegvalt.

Title Tag Aangevuld

Het laatste stuk – Vakantie Brazilië staat niet in de title tag maar wordt door Google aangevuld.

Tips voor het schrijven van een title tag

Voordat u besluit om het zoekwoord 10 keer in de title tag te zetten; dat is zeker niet de bedoeling. Allereerst omdat zoekmachines dat zullen herkennen als spam zodat het u geen hoge positie oplevert. Maar vooral omdat de title tag als het ware het uithangbord van uw pagina is in zoekmachines. Het moet potentiële bezoekers van uw website verleiden om op uw zoekresultaat te klikken voordat ze het zoekresultaat van uw concurrent zien. Een goede title tag bevat daarom niet alleen het zoekwoord, maar is ook goed en wervend geschreven!

De title tag heeft niets met techniek te maken

Uiteraard moet de techniek goed werken en moet uw content management systeem (CMS) zo zijn ingericht dat u op iedere pagina heel eenvoudig een title tag kunt schrijven. En als u dat vergeet moet het CMS automatisch iets in de title tag zetten, bijvoorbeeld de naam van de pagina in het menu, zodat de title tag in ieder geval niet leeg blijft. Maar daar houdt de inbreng van de techniek op. Het schrijven van title tags is een taak voor redacteuren en online marketeers die goed zijn in het schrijven van korte en pakkende teksten. Kijk naar de zoekresultaten van anderen en laat u inspireren.