Skip navigation Menu
Extra informatie

Interne zoekopdrachten in Google Analytics analyseren

In een ander artikel wordt beschreven hoe je de interne zoekopdrachten voor je website kunt bijhouden in Google Analytics. In dit artikel worden een aantal tips gegeven voor het analyseren van de interne zoekopdrachten.

Interne zoekopdrachten bekijken

Wanneer je interne zoekopdrachten hebt ingesteld in Google Analytics, kan je in het rapport Gedrag de zoekopdrachten terugvinden onder ‘Zoektermen’. 

Bekijk hier hoe je interne zoekopdrachten inschakelt in Google Analytics. 

Zoekopdrachten analyseren

In het bovenstaande voorbeeld analyseren we het % uitstappunten na zoekopdrachten en het % zoekververfijningen. Deze percentages zijn belangrijke indicatoren of een zoekopdracht ook de juiste zoekresultaten weergeeft. In het bovenstaande voorbeeld zien we dat het zoekwoord ‘rooster’ een uitstappercentage heeft van 50,73%. Dit houdt in dat meer dan de helft van de bezoekers die zoekt op ‘rooster’ de website direct verlaat. Hieruit kan worden afgeleid dat de zoekresultaten kennelijk niet zinvol zijn voor de betreffende bezoekers. Met andere woorden: hij heeft niet gevonden wat hij zocht.

Zoekverfijningen

Een ander zoekwoord ‘boekenlijst’ heeft t.o.v. de andere zoekwoorden een erg hoog percentage zoekverfijningen. Dit houdt in dat er na het zoekwoord ‘boekenlijst’ in meer dan 31% van de gevallen opnieuw wordt gezocht in de interne zoekmachine. Ook dit kan een indicatie zijn dat het zoekresultaten niet overeenkomen met de verwachtingen van de bezoeker.

Het is belangrijk om op basis van bovenstaande data zelf te checken of de zoekresultaten inderdaad niet optimaal zijn op de betreffende zoekwoorden. Als dit het geval is dan is dat een belangrijk verbeterpunt voor de interne zoekmachine.

Tijd na zoekopdracht en zoekdiepte

Een andere manier om de interne zoekopdrachten te analyseren is door gebruik te maken van de de kolommen ‘Tijd na zoekopdracht’ en ‘Zoekdiepte’. In het bovenstaande voorbeeld heeft het zoekwoord ‘collegegeld’ een uitstappercentage van 3,78%. Dit houdt in dat in de meeste gevallen na het zoekwoord ‘collegegeld’ een zoekresultaat wordt aangeklikt. In eerste instantie zou je dus denken dat dit erg goed is. Opvallend is echter in dit voorbeeld dat de tijd na de zoekopdracht en met name ook de zoekdiepte (hoeveel pagina’s er na de zoekopdracht worden bekeken’ t.o.v. de rest vrij hoog is. Dit zou kunnen suggereren dat de zoekresultaten bepaalde verwachten scheppen waaraan niet wordt voldaan, immers er worden veel pagina’s bekeken nadat er is gezocht. Het is belangrijk om dit vervolgens zelf goed te checken en als dit inderdaad het geval is de interne zoekresultaten te verbeteren.