Skip navigation Menu
Extra informatie

CMS selectie voor SEO

Als goed gevonden worden in zoekmachines een belangrijke eis is, waarom zou je dan niet bij het selecteren van een content management systeem (CMS) SEO bovenaan het lijstje van eisen en wensen zetten? Onderaan dit artikel vindt u een download met een praktische checklist. Dit artikel geeft u een aantal tips waar u op moet letten.

  1. Per pagina aparte SEO velden
    Iedere pagina heeft op een overzichtelijke plek speciale velden waar de redacteur de belangrijkste SEO onderdelen kan invoeren en wijzigen: title tag, meta description en URL.
  2. Module voor 301 verwijzingen
    Bij iedere wijziging van een URL moet er een 301 verwijzing (rediect) gemaakt worden. Dit moet een redacteur zonder technische achtergrond kunnen doen. Een goed CMS heeft hiervoor een eenvoudige module. De beste CMS producten maken zelfs automatisch een 301 verwijzing aan als iemand de URL wijzigt.
  3. Goede URL opbouw
    Een goede URL ziet er zo uit: http://www.hayona.nl/diensten/websites/cms-selectie. Een slechte URL ziet er bijvoorbeeld uit als deze: http://www.uwwebsite.nl/eCache/DEF/159.bGFuZz1OTA.html. Een goed CMS zorgt voor het herschrijven van een URL met de juiste namen uit het menu (kruimelpad) en biedt ook de mogelijkheid om deze handmatig op pagina niveau te overschrijven, zonder dat er dubbele content ontstaat.
  4. Schone broncode
    Vanuit het CMS worden de webpagina’s met inhoud gepubliceerd in HTML. De broncode moet netjes opgemaakt zijn zodat Google de site goed kan indexeren. Een schone broncode is ook van belang voor de snelheid van de site welke meetelt in de Google ranking.
  5. Geen zelf ontwikkelde systemen
    Wat u ook kiest, gebruik nooit een CMS dat door uw leverancier zelf is ontwikkeld. Dat lijkt een beetje op een fiets kopen bij een fietsenmaker die zelf een fiets maakt in zijn werkplaats in plaats van kiezen voor een Union, Sparta, Batavus Gazelle of Koga Myata. Met een zelf ontwikkeld systeem loopt u vroeg of laat altijd tegen beperkingen of problemen aan.
  6. Liever een écht web content management systeem
    Er zijn zogenaamde enterprise content management systemen waarmee naast externe websites ook intranetten gemaakt kunnen worden, documenten beheerd en allerlei andere intern gerichte activiteiten. Deze systemen zijn nooit optimaal voor echte interactieve SEO websites.
  7. Gericht op redactie, niet op ontwikkelaars
    Een CMS is in de eerste plaats bedoeld om content te beheren, zoals de naam al doet vermoeden. een CMS moet daarom gemakkelijk te gebruiken zijn voor niet-technische redacteuren, online marketeers en medewerkers van marketing en communicatie afdelingen. Een CMS dat gebouwd is door en voor ontwikkelaars schiet zijn doel voorbij.
  8. Beschikbaarheid van ondersteuning
    U heeft niets aan een CMS waarvoor over een paar jaar niemand is te vinden die u kan helpen bij wijzigingen of nieuwe functionaliteit. Kies daarom een product dat veel gebruikt wordt en waar veel bureaus en freelancers mee werken.

Lijstje met namen

Onafhankelijk CMS advies bestaat niet, want wie kent alle 467 systemen die er alleen al in Nederland zijn? InterPedia durft zich daarom wel te wagen aan een lijstje namen. Niet onafhankelijk en objectief, want het is gebaseerd op onze eigen ervaring. Ook niet volledig, maar dat is ook bijna onmogelijk. Doe uw voordeel met dit lijstje en heeft u er vragen of opmerkingen over, neem dan gerust contact op.

Goede CMS systemen voor marketing gedreven websites waarvoor SEO belangrijk is:

  • Umbraco (tip) – open source
  • WordPress (tip) – open source
  • GX WebManager – commercieel

Misschien mist u bekende systemen als Joomla en Drupal. Dat ze hier niet tussen staan betekent niet dat het slechte systemen zijn. Onze ervaringen voor online marketing en SEO met deze producten zijn echter niet onverdeeld positief.

CMS checklist

Als ondersteuning voor een CMS selectie kunt u onderstaande checklist downloaden:

CMS SEO checklist