Skip navigation Menu
Extra informatie

Duplicate content voorkomen

Duplicate content is soms te voorkomen door aanpassingen in techniek, content of links naar uw websitepagina. In dit artikel ontvangt u een overzicht van tips die u kunt toepassen om duplicate content te voorkomen.

Filtering en sortering aanpassen

Vooral bij webshops komt het vaak voor dat producten op verschillende manieren op een pagina te filteren of sorteren zijn. Bijvoorbeeld alfabetisch, op prijs of op relevantie. Voor elke manier wordt vaak een nieuwe url gegenereerd, waardoor duplicate content ontstaat. U voorkomt dit wanneer u:

  • Filtering en sortering technisch binnen de pagina laten gebeuren: in plaats van een aparte pagina voor elke sorteermogelijkheid, kunt u met een script ervoor zorgen dat de filtering en sortering van content binnen dezelfde pagina gebeurt;
  • Sorteer- en filterpagina’s een noindex, follow mee te geven. Hiervoor moet een regel in de code geplaatst worden die ervoor zorgt dat de pagina’s niét door Google geïndexeerd worden, maar dat de links die op de pagina’s staan wél gevolgd worden. Deze regel is: en dient te worden geplaatst in de -sectie van de pagina.

Categorie niet opnemen in pagina-url

Het kan voorkomen dat eenzelfde pagina voorkomt in twee verschillende categorieën op uw website. De pagina ‘Tomaten’ staat bijvoorbeeld in de categorie ‘Groenten’ én ‘Fruit’. De zelfde pagina over tomaten staat dan bijvoorbeeld op uwdomein.nl/groenten/tomaten en op uwdomein.nl/fruit/tomaten. U kunt dit voorkomen door de categorie-naam niet op te nemen in de url. De url wordt dan bijvoorbeeld uwdomein.nl/tomaten, en de categoriepagina’s ‘Groenten’ en ‘Fruiten’ bevatten allebei een link naar deze pagina.

XML-Sitemap toevoegen

Voeg een XML-sitemap toe. Dit helpt Google te kiezen voor de belangrijkste versie van een pagina die onder twee url’s voorkomt. In sommige CMS-en (zoals WordPress) kunt u vrij eenvoudig een dynamische XML-sitemap laten genereren. Vervolgens kopieert en plakt u de locatie van deze sitemap (bijvoorbeeld uwwebsite.nl/sitemap.xml) in de Google Search Console onder Siteconfiguratie > Sitemaps.

‘Met www’ doorverwijzen naar ‘zonder www’

http://interpedia.nl en https://www.interpedia.nl zijn voor Google in feite twee verschillende websites. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat de versie zonder www. doorverwijst naar de versie met www. Google weet dan dat mét www. het origineel is. U kunt deze instelling meestal in het CMS aanpassen. Soms kan dat ook met een zogenaamd .htaccess-bestand. De volgende regel moet dan in dat .htaccess bestand worden geplaatst:

Zonder www doorverwijzen naar met www:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^uwdomein.nl [NC] RewriteRule ^(.*)$ http://www.uwdomein.nl/$1 [L,R=301]

Met www doorverwijzen naar zonder www:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.uwdomein.nl [NC] RewriteRule ^(.*)$ http://uwdomein.nl/$1 [L,R=301]

Consistent linken naar de originele pagina

Hoe vaak er naar een pagina wordt gelinkt en vanaf welke pagina is voor Google één van de belangrijkste factoren om een pagina hoger of lager te waarderen dan een andere pagina. Zorg daarom dat de originele pagina die u gemaakt hebt veel kwalitatieve links krijgt. Dit helpt Google uw originele pagina te zien als het origineel.

Canonical-tag gebruiken

Het Google-team is zich zeer bewust van de problemen met duplicate content. Daarom heeft Google een html-tag ontwikkeld waarmee deze problemen zijn op te lossen: de Canonical-tag. In het kort komt het erop neer dat op alle pagina’s die dubbel zijn een regeltje in de code staat dat aangeeft welke pagina het origineel is.

Tip: video’s van Matt Cutts

In onderstaande video’s ziet u tips over duplicate content van Matt Cutts, ontwikkelaar bij Google.

Uitleg over het delen van (pers)berichten en duplicate content

Uitleg over duplicate content en de canonical tag