Factoren die de kwaliteitsscore beïnvloeden
Google wil de gebruiker niet alleen de beste informatie aanbieden, maar ook zo snel mogelijk. Google hecht daarom veel waarde aan een Ads advertentie aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker en dat de pagina waarnaar verwezen wordt, overeenkomt met zowel de advertentie als de zoekopdracht. Hoe meer overeenkomst er is tussen de zoekopdracht, de advertentie en de landingspagina, des te sneller heeft de gebruiker de informatie die hij nodig heeft. Om dit afstemmingsproces te bevorderen, beloont Google adverteerders die zoveel mogelijk overeenkomst creëren tussen deze drie elementen. Dit komt tot uiting in een waardering die Google toekent aan de zoekwoorden van een adverteerder: De kwaliteitsscore.
- Tip: Zorg voor overeenkomst tussen zoekwoorden, advertentietekst en landingspagina!
Ontdek hoe de overeenkomst tussen zoekwoord, advertentie en landingspagina verbeterd kan worden.
Andere factoren die een rol spelen bij de kwaliteitsscore:
Snelheid van de landingspagina:
De snelheid van een pagina beïnvloedt de gebruikerservaring. Wanneer een advertentie verwijst naar een pagina die langzaam laadt heeft dat een negatieve invloed op de kwaliteitsscore. Wanneer een adverteerder een snelle website heeft of de laadtijden van zijn website recent heeft verbeterd, heeft dit een positieve invloed op de kwaliteitsscore en daarmee ook op het rendement en de kosten van de advertenties. Lees het artikel over sitesnelheid voor meer informatie over dit onderwerp.
Doorklikratio/CTR:
Wanneer relatief veel gebruikers op een advertentie klikken, betekent dit dat de advertentie aansluit bij hun zoekopdracht. Een hoge doorklikratio is voor Google een indicatie van relevantie, waardoor het meeweegt in de berekening van de kwaliteitsscore.
Kosten per klik:
De kosten per klik hebben indirect invloed op de kwaliteitsscore. Als een adverteerder namelijk hoger biedt op een zoekwoord, zal de advertentiepositie stijgen (zie Ads veiling). De advertentie valt daardoor meer op waardoor de kans op een klik toeneemt. De kosten per klik hebben dus invloed op het aantal klikken via een zoekwoord. Het spanningsveld tussen kosten per klik en de kwaliteitsscore is paradoxaal: Een hoger bod kan tot lagere kosten per klik leiden.
Prestatiegeschiedenis account:
De gehele prestatiegeschiedenis van een account is van invloed op een kwaliteitsscore. Alle zoekwoorden die op een bepaald moment in het account actief waren of nog steeds actief zijn, hebben invloed op de kwaliteitsscore.