Skip navigation Menu
Extra informatie

Interne zoekopdrachten meten in Google Analytics

De interne zoekmachine is voor grote websites een cruciaal onderdeel van de website navigatie. Door de interne zoekopdrachten te meten in Google Analytics krijg je meer inzicht hoe bezoekers je website gebruiken. Het geeft antwoord op vragen zoals:

  • Kunnen bezoekers informatie snel en gemakkelijk vinden?
  • Mist er belangrijke informatie?
  • Geeft de interne zoekmachine de juiste zoekresultaten op belangrijke zoektermen?

In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe je deze zoekopdrachten in Google Analytics kunt bijhouden. Wil je weten hoe je interne zoekopdrachten vertaald naar concrete verbeteringen op je website, lees dan het artikel ‘Interne zoekopdrachten analyseren‘.

Belangrijke voorwaarde: de URL

Een belangrijke voorwaarde voor het meten van interne zoekopdrachten is dat er in de URL na een zoekopdracht een queryparameter wordt weergegeven. Aan de hand van deze queryparameter kan Google Analytics herleiden welke zoekwoorden zijn gebruikt. Vul je bijvoorbeeld op de website www.zoover.nl de zoekterm ‘Valkenburg’ in dat krijg je de volgende URL te zien:

http://www.zoover.nl/search/quicksearch3.aspx?c=Valkenburg

In dit geval is c de queryparameter. De queryparameter kan op andere sites ook anders zijn, bijvoorbeeld ‘query’ of  ‘zoekterm’. In WordPress websites is de queryparameter de letter ‘s’.

Google Analytics instellen

Wanneer je de queryparameter weet van jouw website, kun je Google Analytics gaan instellen. Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Ga naar ‘Beheer’ en klik in de kolom ‘Weergave’ op ‘Instellingen voor dataweergaven’ .
  2. Scroll vervolgens naar beneden naar het kopje ‘Instellingen voor Site Search’ en schakel ‘Site Search bijhouden’ in.
  3. Er verschijnt een tekstveld genaamd ‘Queryparameter’. Vul hier de queryparameter van je website in. In WordPress is dat de letter ‘s’ en klik vervolgens op ‘Opslaan’.

Interne zoekopdrachten Google Analytics

Interne zoekopdrachten bekijken

Wanneer je interne zoekopdrachten hebt ingesteld in Google Analytics, kan je in het rapport ‘Gedrag’ » ‘Zoekopdrachten op site’ » de zoekopdrachten terugvinden onder ‘Zoektermen’.