Skip navigation Menu
Extra informatie

Leden onderscheiden van niet-leden

Indien uw website de mogelijkheid biedt om een account aan te maken, is het zeer nuttig om gedrag van bezoekers met een account te kunnen onderscheiden van bezoekers zonder een account. Met behulp van een aantal technische instellingen in Google Analytics is dit mogelijk dankzij zogenaamde ‘Aangepaste Dimensies’. Doorloop hiervoor de volgende stappen:

1. Identificeer een pagina die uniek is voor leden

U hebt een pagina nodig waar alleen mensen met een account op terecht kunnen komen. Op deze pagina moet namelijk een stukje code worden geplaatst. Dit kan de eerste pagina zijn die bezoekers krijgen te zien nadat ze inloggen.

2. Plaats de juiste code op deze pagina

Vervolgens moet er een stukje code op deze pagina geplaatst worden. Hiermee krijgen de leden een soort ‘oormerk’ zodat u straks in Analytics weet wie zij zijn. De code die geplaatst moet worden door u of uw ontwikkelaar is de volgende:

ga(‘set’, ‘dimension1’, ‘Lid/Geen lid’);

Dimension1, // Verplicht: hiermee ‘claimt’ u de beschikbare ruimte voor aangepaste dimensie
‘Lid/Geen lid’, // Verplicht: de waarde
]);

Voor de uitgebreide uitleg van ‘Aangepaste Variabelen’ kunt u de helptekst op de website van Google Analytics volgen:

Uitgebreide uitleg van ‘Aangepaste Dimensies’

3. Wacht een aantal weken of maanden om data op te bouwen

Vanaf het moment dat u wijzigingen hebt doorgevoerd, krijgen bezoekers van uw website met een account een cookie op hun computer, dat aangeeft dat zij leden met een account zijn. Elke bezoeker die de pagina bezoekt waar het stukje code staat krijgt zo’n cookie en is in Analytics vanaf dan bekend als ‘Lid’. Om een betrouwbaar beeld te krijgen van de leden versus niet-leden, moet u wachten tot voldoende leden hebben ingelogd of een account hebben aangemaakt. Afhankelijk van uw type website en bezoekersgedrag kan het een aantal weken tot een aantal maanden duren voordat de data die u hebt betrouwbaar is.

4. Maak in Google Analytics een geavanceerd segment voor Leden

Zodra data betrouwbaar binnenkomt, kunt u de leden gaan onderscheiden van niet-leden in de rapporten. U kunt het rapport voor aangepaste variabelen terugvinden in Google Analytics onder ‘Doelgroep > Aangepast > Vrije variabelen’:
Doelgroep aangepast in Google Analytics
Het is echter zinvoller om alle rapporten te bekijken, toegepast op bezoekers die een account hebben. U doet dit door een ‘Geavanceerd Segment’ aan te maken in Google Analytics. Navigeer naar ‘Geavanceerde Segmenten’ en kies ‘Nieuw aangepast segment’. Geef het segment een naam -bijvoorbeeld ‘leden’, en kies bij ‘Voorwaarden’ voor het opnemen van de aangepaste dimensie > Met > lid’. Hieronder ziet u een voorbeeld:

Klik op ‘Segment Opslaan’. U ziet meteen de rapporten voor iedere bezoeker die het kenmerk ‘Lid’ heeft, ofwel alle bezoekers met een account.
U kunt dit ook nader specificeren naar gratis leden. Maak hiervoor een nieuw aangepast segment en kies ‘Opnemen > Vrije variabele (waarde 01) > Met > gratis lid’. Geef het segment de juiste naam en kies Opslaan:

Alle rapporten die u bekijkt wanneer dit segment geactiveerd is, zijn van toepassing op leden of gratis leden. Zo kunt u specifiek voor leden van uw website bekijken welke content zij bekijken, waar zij vandaan komen en of uw doelen worden bereikt!

Meer artikelen in deze categorie