Skip navigation Menu
Extra informatie

Unieke bezoekers in Google Analytics

Een unieke bezoeker is iemand die in een bepaalde periode minimaal één keer uw website heeft bezocht. Google Analytics noemt unieke bezoekers gebruikers. Stel dat iemand op maandag website A bezoekt, daarbij drie pagina’s bekijkt en vervolgens weer vertrekt. Op dinsdag komt dezelfde bezoeker terug op website A, maar bekijkt dan twee pagina’s. In Analytics wordt deze persoon gemeten als één unieke bezoeker of gebruiker die vijf pagina’s heeft bezocht. Een unieke bezoeker kan dus meerdere bezoeken afleggen en meerdere pagina’s bekijken; dat wordt nauwkeurig bijgehouden in Google Analytics.

Unieke bezoekers heten nu Gebruikers

Lange tijd gebruikte Google de term ‘unieke bezoekers’ om aan te duiden hoeveel mensen uw website minimaal één keer hebben bezocht. Het gaat hierbij dus om zowel nieuwe bezoekers als om terugkerende bezoekers. Tegenwoordig gebruikt Analytics daar het woord ‘gebruikers’ voor. Eigenlijk gaat het hier om hetzelfde, dus de bovenstaande uitleg voor unieke bezoekers geldt ook voor gebruikers. Daarnaast heeft Analytics nog een wijziging doorgevoerd. De term ‘bezoek’ is veranderd in ‘sessie’.

Gebruikers en sessies

In Google Analytics kun je het aantal gebruikers, het aantal sessies en het aantal paginaweergaven meten. Wanneer iemand een site bezoekt, rapporteert Google Analytics dit als ‘sessie’. In het bovenstaande voorbeeld worden dus één gebruiker, twee sessies en vijf paginaweergaven gemeten. Analytics registreert een bezoek als één sessie, wanneer het aan meerdere voorwaarden voldoet. Lees meer over sessies.

Aantal gebruikers in een maand

Wil je graag weten hoeveel gebruikers er in een maand op je website zijn geweest? Dat kan. Hieronder leggen we uit hoe je dat kunt zien.

  1. Log in in Google Analytics.
  2. Kies het account, de property (lees website of app) en daarna de weergave waarvan je de gegevens wil inzien.
  3. Ga naar het rapport ‘doelgroep’ en klik dan vervolgens op ‘overzicht’. In dit rapport kun je zien hoeveel unieke bezoekers je website hebben bezocht.
  4. Selecteer de juiste periode. Rechts bovenin zie je een periodekiezer (een soort kalender). Kies hier de maand waarvan je de gegevens wil inzien. Nu zie je hoeveel gebruikers in een bepaalde maand je website hebben bezocht. Je kunt ook een andere tijdspecificatie gebruiken.
  5. Vergelijk met andere periodes. In de periodekiezer kun je ook de optie ‘vergelijken met’ aanvinken. Met deze optie kun je gegevens van twee periodes tegenover elkaar zetten en de resultaten analyseren.

Hoe meet Analytics het aantal gebruikers?

Je kent ze vast wel: cookies. Veel websites maken er gebruik van. Door middel van cookies krijgt elke unieke bezoeker een unieke ID toegekend. Dit noemt men ook wel een client ID. Daaraan kan Analytics een gebruiker herkennen. Echter, wanneer iemand zijn of haar cookies verwijdert, ziet Analytics de gebruiker weer als een nieuwe bezoeker. Ook andere activiteiten geven Analytics een signaal dat het te maken heeft met een nieuwe bezoeker. Google Analytics mag overigens onder bepaalde voorwaarden gebruikt worden zonder eerst toestemming te vragen aan de bezoeker. Lees meer over het instellen van Analytics zonder cookiemelding.

Wanneer ben je een nieuwe gebruiker?

Net als het verwijderen van cookies, maakt het voor het meten van nieuwe gebruikers ook uit welk apparaat en welke browser je gebruikt voor een bezoek aan een website. Gebruik je na je eerste bezoek een andere browser of een ander apparaat, dan is de kans groot dat Analytics je ziet als een nieuwe bezoeker. Daarnaast verloopt na twee jaar de geldigheid van een Analytics cookie, wat ook weer effect heeft op het meten van het aantal nieuwe gebruikers. Door deze activiteiten is het werkelijke aantal terugkerende gebruikers groter dan Google Analytics aangeeft. Ondanks deze afwijking is de statistiek ‘gebruikers’ met name voor het analyseren van trends nog steeds wel nuttig en bruikbaar.

Lees voor meer info en tips de Google Analytics help artikelen van Interpedia door of volg een Google Analytics Training.