Skip navigation Menu
Extra informatie

Alle Facebook advertenties op een rij

Facebook biedt een breed scala aan advertentieformaten. In dit artikel vind je een handig overzicht van alle Facebook advertenties en de voor- en nadelen.

1. Gewone Facebook advertentie
Met een gewone Facebook advertentie verwijs je rechtstreeks naar een website buiten Facebook. Een gewone Facebook advertentie bestaat uit een afbeelding van 110×80 pixels, een titel van maximaal 25 karakters en een stukje tekst van maximaal 90 karakters.

Voordelen:

  • De enige Facebook advertentie waarmee je traffic kunt genereren naar sites buiten Facebook
  • Kunnen demografisch getarget worden, op interesses en op de volgers van je eigen Facebook pagina
  • Door de landingspagina van de advertentie toe te voegen aan de informatie-tab van je Facebook pagina kun je sociale context toevoegen (x mensen vinden dit leuk)

Nadelen:

  • Bestemmings urls moeten gelabeld worden met de url builder om conversies in Google Analytics te kunnen meten
  • Facebook advertenties hebben over het algemeen een lage CTR, omdat ze door Facebook gebruikers het meest als een advertentie worden ervaren
  • Conversies op je website worden niet automatisch gemeten in je Facebook advertentie account.

2. Facebook advertenties voor Fans
Met deze advertentie kun je een Facebook pagina promoten. Je kunt zelf een afbeelding van 110×80 pixels kiezen en een advertentietekst schrijven met maximaal 90 karakters. De titel van je Facebook pagina wordt automatisch overgenomen in de advertentie.

Voordelen:

  • Je kunt snel nieuwe fans voor je Facebook pagina genereren
  • De advertentie kun je targeten op demografische kenmerken, interesses, vrienden van fans en je eigen Facebook community
  • Er wordt een link knop opgenomen in de advertentie
  • Je kunt een eigen afbeelding kiezen
  • Conversies (likes) worden automatisch gemeten in je Facebook advertentie account

Nadelen:

  • Kosten per conversie (per fan) liggen over het algemeen hoger dan bij de sponsored story
  • Ze worden door de gebruiker vaak als een echte advertentie ervaren

3. Page Post Ad
Met deze advertentie kun je van een specifieke post op je Facebook pagina een advertentie maken die in de rechter kolom wordt getoond. Hierdoor kun je het bereik vergroten van een specifieke post.

Voordelen:

  • Snel het bereik vergroten van een post onder je eigen Facebook community, maar ook daarbuiten door te targeten op demografische en geografische gegevens, interesses en categorie├źn.
  • De Post (Facebook bericht) kan binnen de advertentie geliked worden en gebruikers van Facebook kunnen direct zien welke reacties er zijn geplaatst.
  • Conversies (interactie met de Post) worden automatisch gemeten in Facebook
  • Afbeelding of video in de post wordt automatisch overgenomen in de advertentie

Nadelen:

  • De CPC’s (kosten per klik) liggen over het algemeen hoger dan bij een Sponsored Story
  • Je kunt niet linken naar een externe site (behalve door een link te plaatsen in de tekst van je Post)

4. Page Like Story (Sponsored Story)
Met deze advertentie kun je een Facebook pagina extra onder de aandacht brengen bij vrienden van fans. Een Sponsored Story heeft een minder commercieel uiterlijk.

Voordelen:

  • Met deze advertentie kun je snel en het goedkoopste likes genereren
  • Worden minder als advertentie ervaren, waardoor CTR’s hoger zijn en CPC’s lager
  • Er is een like-knop opgenomen in de advertentie waarmee gebruikers van Facebook de betreffende Facebook pagina direct kunnen liken
  • Conversies worden automatisch bijgehouden in je Facebook advertentie account

Nadelen:

  • Weinig invloed op het uiterlijk van de advertentie
  • Je kunt zelf geen targeting bepalen (demografie, geografie, interesses) – de advertentie wordt alleen getoond aan vrienden van je Facebook fans
  • Je kunt niet linken naar een externe site

5. Page Post Like Story (Sponsored Story)
Met deze advertentie kun je de Posts (je Facebook berichten) extra onder de aandacht brengen onder je eigen community en de vrienden van je volgers die interacteren met je Facebook bericht.

Voordelen:

  • Je vergroot het bereik onder je eigen Facebook community van gemiddeld 16% naar 75% per maand
  • Een Page Post Like Story wordt minder als een echte advertentie ervaren
  • Er wordt een like-knop in de advertentie opgenomen
  • Conversies worden automatisch bijgehouden in je Facebook advertentie account

Nadelen:

  • Je kunt niet linken naar een externe site